Team Bruintjes uit Brakel wint in spannende finale de befaamde Pi-trofee

Wiskunnend Wiske Wedstrijd weer een onverbloemd succes

Vandaag werd de winnaar bekend gemaakt van de finale van de Wiskunnend Wiske Wedstrijd, de wiskundewedstrijd van de Vrije Universiteit Brussel die traditioneel op 14 maart, Pi-dag, plaatsvindt.  Aan de spannende wedstrijd nemen jaarlijks scholieren uit het vijfde en zesde jaar secundair uit alle hoeken van Vlaanderen deel.

Één hoek deed het dit jaar bijzonder goed en dat zijn de Vlaamse Ardennen. Team Bruintjes,  zesdejaars van het Sint-Franciscusinstituut Brakel haalde het met 50/60 punten van het team Nancy’s Nerts, laatstejaars van het Onze Lieve Vrouw College campus Bevegem die met 49/60 een verdiende tweede plaats veroverden. De derde plaats werd dit jaar met een ex aequo verdeeld tussen de Rekenende Ringers van het Go! Atheneum De Ring uit Leuven en de Demente Dimitri’s van het Sint-Jan-Berchmanscollege te Brussel. Beide teams behaalden 48/60. De winnaars gaan naar huis met de befaamde pi-trofee, een creatie van VUB-alumni. Elk team ontvangt verder een prijzenpakket met een Crimibox en het boek 'Wiskunde' van Ann Dooms.

Wiskunderaadsels met een virus

De wedstrijd ging zoals de twee voorgaande jaren, en hopelijk voor een laatste keer, online door. De jongeren bleven op hun scholen en gingen daar met de opdrachten aan de slag. Er namen 49 klasgroepen deel aan de finale, goed voor om en bij de 500 leerlingen. De scholieren kregen 5 opdrachten en een rode draad. De rode draad ging over het X-07 virus, een verwijzing naar Covid-19. Elke opdracht moest binnen een bepaalde tijd opgelost worden en er moesten meerdere opdrachten gelijktijdig worden opgelost. Een goede time management was dus van essentieel belang.

De beroemde wiskundige Ingrid Daubechies, VUB-alumna en bedenker van het spel, was er dit jaar virtueel bij door een opgenomen video waarin ze de deelnemers veel succes wenste. VUB professor Ann Dooms maakte de winnaars bekend via een video.

Wiskunnend Wiske Wedstrijd

Wiskunnend Wiske is het geesteskind van de wereldberoemde natuur- en wiskundige Ingrid Daubechies. Met de wedstrijd wil ze jongeren laten kennismaken met het plezier dat in wiskunde schuilt. Scholieren uit het vijfde en zesde secundair uit scholen uit het hele land namen aan de wedstrijd deel. Meer informatie vindt u op www.wiskunnendwiske.be.

Contact:

Ann Dooms