TAZ#2021 - VUB mee aan boord

VUB verbindt kunst en wetenschap op TAZ met curatorschap rector en tal van eigen activiteiten

Morgen begint het jaarlijkse kunstenfestival Theater Aan Zee (TAZ) in Oostende. VUB-rector Caroline Pauwels is dit jaar gastcurator. Voor deze 24e editie koos gastcurator Caroline Pauwels vier centrale thema’s die ons allen richting optimisme blazen. Verwondering, Amor Mundi, Zorgeloosheid en Verbondenheid brengen ons een spetterende zomer vol creativiteit.

De VUB grijpt alvast haar curatorschap aan, om zelf ook heel wat activiteiten op het theaterfestival te ontplooien. Het belangrijkste ervan is zonder twijfel de uitreiking van twee uitzonderlijke eredoctoraten op 3 augustus. Ook belichten we onderaan het Luminal Lab van Caroline Mathieu, doctoraatsonderzoek in de kunsten.

Agenda VUB Aan Zee

LUMINAL LAB

Het Luminal Lab onderzoekt de invloed van gekleurd licht op de waarneming. Caroline Mathieu startte onlangs dit onderzoeksproject naar die invloed in het kader van haar doctoraat in de kunsten via Brussels Arts Platform (VUB/RITCS). Mathieu doet dit door een interactieve omgeving te creëren waarin het publiek wordt ondergedompeld in verschillende lichtsferen. Hoe maak je ruimtes die je omarmen en voor je zorgen en wat zijn de invloeden van licht op diverse zintuiglijke waarnemingen? Neem je dezelfde muziek anders waar in een bepaalde lichtsfeer? En wat triggert dit verschil? Het onderzoek streeft ook een artistieke benadering na omdat het als voorbeeld kan dienen van performatieve ruimtes in het algemeen en lichtontwerpers een tool geeft om een scène te belichten, onafhankelijk van een specifieke mise-en-scène.

Caroline Mathieu is actief als vormgever voor theatercreaties. Haar rol neemt verschillende vormen aan: scenograaf, lichtontwerper, performer en onderzoeker. Na een opleiding Productontwikkeling en een master na master Theaterwetenschappen, kwamen ontwerp, vormgeving en theater samen in een opleiding Scenografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.

TAZ

Het festival presenteert op maar liefst 25 openluchtlocaties en een 12-tal binnenlocaties, meer dan 200 podiumprojecten. TAZ mikt deze zomer op 45.000 toeschouwers gespreid over 17 dagen en is daarmee één van de eerste en meteen ook één van de grootste culturele events dat opnieuw kan plaatsvinden deze zomer. Dankzij de extra financiële ondersteuning van ‘Flanders is a Festival’ kan het festival coronaveilig georganiseerd worden.

Story image
TAZ#2021