Studenten brengen bedrijven naar Hongarije, Griekenland. Rusland gecanceld.

VUB-Masterstudenten gaan op internationale handelsmissie

Voor het 31ste jaar op rij, organiseren veertig masterstudenten aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in naam van Initiatiefgroep Solvay, een handelsmissie in samenwerking met FIT, Flanders Investment and Trade. Tijdens deze handelsmissie voert elke student een opdracht in het buitenland uit voor een Vlaams bedrijf. Van 21 maart 2022 tot 8 april 2022, wordt de handelsmissie naar Boedapest georganiseerd. Een week later vertrekken de studenten naar Athene voor drie weken. De geplande handelsmissie naar Rusland gaat niet door vanwege de oorlog en wordt vervangen door andere bestemmingen.

De handelsmissie is een uniek, interdisciplinair project voor ondernemende masterstudenten aan de Vrije Universiteit Brussel. Als onderdeel van hun studie verblijven de studenten drie weken in het buitenland om een project uit te werken voor een Vlaams bedrijf. In 1990 organiseerden een groep handelsingenieurs aan de VUB de allereerste handelsmissie . Sindsdien werd er steeds meer ervaring opgedaan en het initiatief steeds verder uitgebreid.

Vorig jaar werd er voor het eerst een handelsmissie georganiseerd waaraan ook masterstudenten van andere afstudeerrichtingen deelnamen. Dit jaar is de de mix nog diverser, de missies worden georganiseerd door een team uit verschillende richtingen, waaronder handelsingenieur, handelswetenschappen, communicatiewetenschappen, rechten en bio-ingenieur.

Volledig zelfgeorganiseerd

De studenten organiseren de volledige missie zelf, onder begeleiding van een academisch team.  In het hele proces worden de studenten klaargestoomd om zelfstandig een opdracht uit te voeren en hun vaardigheden in projectmanagement verder uit te bouwen. De bedrijven werken continu samen met de studenten om het hele proces transparant te laten verlopen. Nadien ontvangen de organisaties een uitgebreid rapport met de resultaten. Voor de masterstudenten is deze ervaring later een belangrijk voordeel op de arbeidsmarkt.

De opdracht

De voorbereidingen voor de handelsmissies beginnen reeds in de zomermaanden voorafgaand aan het academiejaar. Praktische zaken als accommodatie, lokaal vervoer en communicatiemogelijkheden worden vantevoren geregeld. Op die manier krijgt de uiteindelijke uitvoering van de missie en het volbrengen van de bedrijfsopdracht meteen de volle aandacht.

Tijdens de missie leggen de studenten ter plaatse nieuwe contacten en doen ze aan prospectie, marktonderzoek of verkopen van Belgische producten en diensten. Elke student verwerkt een unieke strategie voor de opdrachtgever. De uitgebreide poule aan multinationals en start-ups zorgt ervoor dat elke student zich inzet voor een uniek project.

Met dit project worden de studenten aangemoedigd om binnen een academische context, een eigen project uit te werken met concrete doelen en verwezenlijkingen. Deze praktijkervaring geeft de studenten de mogelijkheid om hun ondernemingszin verder te ontwikkelen door een eigen strategie uit te werken en in aanraking te komen met de internationale businesswereld.

Missie

Ter plekke zullen de studenten onthaald worden door de Belgische Ambassade en het lokaal FIT-kantoor, op een openingsevent van de handelsmissie in Boedapest en Athene. Tijdens dit evenement krijgen de studenten de netwerkmogelijkheden om de eerste lokale contacten te leggen en de ruimte om hun project voor te stellen. De missie zal ter plaatsen drie weken duren, waarna ze een uitgebreid rapport afleveren aan hun onderneming.

Geen Rusland

Omwille van de humanitaire en economische crisis die de oorlog tussen Rusland en Oekraïne met zich meebrengt, wordt de handelsmissie die origineel naar Rusland vertrok, verplaatst naar andere, interessante bestemmingen. De ondernemingen beslisten samen met de student en het academisch team wat de volgende stappen zouden zijn en op welke manier het project alsnog zou kunnen worden uitgevoerd op een andere locatie. Voor die reden zullen er nu ook masterstudenten afreizen naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Litouwen, Portugal, Dubai, Turkije en Maleisië.

Meer info

Loraine Vekemans, [email protected], 0489 12 55 33. Zij gaat naar Griekenland.

Tobiaz Willekens, [email protected], 0478 05 78 75 Hij is de projectleider van de handelsmissie die naar Rusland zou gaan.

ES
Sicco Wittermans