VUB-student ontwerpt intelligente estafettestokken voor loopwedstrijd

Nieuw 3D-geprint trackingsysteem wordt morgen voor het eerst gebruikt tijdens jaarlijkse 12-urenloop op de campus

De blokperiode dringt zich op dus sluiten de VUB-kringen naar jaarlijkse traditie het jaar sportief af met de 12-urenloop van de VUB op de campus in Etterbeek, woensdag 15 mei. Om de telling van het aantal rondjes correct te laten verlopen, wordt er dit jaar voor het eerst gebruikt gemaakt van intelligente estafettestokken die ontwikkeld werden door een VUB-student Burgerlijk Ingenieur.

12 uur lang rondjes lopen. Een mens zou van minder de tel kwijtgeraken. Daarom kwam masterstudent Cedric Baijot op het idee om de estafettestokjes van de jaarlijkse 12-urenloop te digitaliseren. Waar studenten vroeger met een simpel houten stokje, met een nummer dat hun kring vertegenwoordigde rondliepen, doen ze dat woensdag 15 mei met een 3-D geprint stokje met daarin een chip.

“Voor mijn masterproef kwam ik op het idee om een elektronisch telsysteem te ontwikkelen om de 12-urenloop aan de VUB nieuw leven in te blazen en terug competitiever te maken,” aldus Burgerlijk Ingenieurstudent Cédric Baijot.

Nooit meer valsspelen

Via het systeem kan de jury, maar ook alle andere studenten, aan de hand van een website (http://12urenloop.pk.be/) op de voet volgen wat de stand van zaken is tijdens de 12-urenloop aan de VUB.

“Studenten zullen dus niet meer kunnen valsspelen door shortcuts te nemen etc. Want in dat geval zal het systeem aangeven dat je achteruit aan het lopen bent en wordt het totaal aantal gelopen rondes gewoon teruggedraaid. Bovendien hoop ik dat er ook meer competiviteit op zal treden onder de studenten omdat het mogelijk wordt exact te achterhalen waar de tegenstanders zich bevinden en of je de achterstand aan het ophalen bent.”

Vanaf volgend jaar hoopt Cédric het systeem ook te optimaliseren door ook extra paramaters zoals de snelste ronde, de exacte afstand of de gemiddelde snelheid van het team te meten.

Ludieke looprondes

De 12-urenloop is de traditionele afsluiter van het sportieve studentenseizoen vooraleer de studenten zich anderhalve maand opsluiten met hun boeken. Het doel is zoveel mogelijk rondjes rond de campus te lopen tussen 10u tot 22u. Per ronde verdienen de kringen punten die ze kunnen opkrikken tijdens ludieke rondes zoals de onesie-ronde, de plateau-ronde, de ad fundum-ronde of de naaktronde.

De 12-urenloop is het slotevent van de UAB sporttrofee en wordt al sinds 1983 georganiseerd. Destijds was er nog sprake van een 24-urenloop. Al werd er na 5 jaar al voor gekozen over te schakelen op de kortere en intensievere variant van de 12-urenloop.

Cédric Baijot student, vub
Nicky Temmerman persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel