Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en rector Jan Danckaert openen ‘Week van de Consument’ aan de VUB

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en rector Jan Danckaert openen ‘Week van de Consument’ aan de VUB

Studenten worden geïnformeerd over hun rechten als consument

Maandag 13 maart 2023 - Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zet, naar aanleiding van de Internationale Dag van de Consument op 15 maart, een week lang de rechten van de consument in de kijker aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Jongeren worden vandaag vaak overspoeld met informatie en aanbiedingen, maar krijgen niet altijd de nodige informatie om bewuste en veilige keuzes te maken. Door hen bewust te maken van de gevaren en hun basisrechten, willen beide partners daar verandering in brengen. ​

Veel consumenten, in het bijzonder jongeren, kennen niet altijd hun rechten of denken soms dat het moeilijk is om voor die rechten op te komen, zeker na impulsieve online aankopen. Consumenten gaan er meestal ook van uit dat aankopen veilig en betrouwbaar zijn, maar dat is niet altijd het geval. In 2022 ontving het Meldpunt van de Economische Inspectie 51.874 meldingen van poging tot of oplichting. Dat is een stijging van iets meer dan 8% tegenover het jaar voordien, waarin er 47.917 waren. De meest voorkomende oplichtingspraktijken bleken phishing, verkoop- en aankoopfraude en spookfacturen, maar er zijn ook veel problemen bij de levering van producten en diensten en bij het krijgen van correcte informatie. De staatssecretaris wijst op de nog steeds toenemende online transacties als reden voor de stijging.

“Wie enkele minuten op zijn smartphone scrolt, wordt al snel bedolven onder de advertenties en aanbiedingen. Daarnaast liggen er ook continu phishers op de loer. Wie dus even niet oplet, kan in de val van een phisher trappen of een impulsaankoop doen die eigenlijk niet nodig was of achteraf helemaal niet aan de verwachtingen voldoet.” (Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand)

Bertrand vindt het belangrijk dat consumenten weten waarop ze moeten letten om te voorkomen dat iets misloopt met hun aankoop maar ook dat ze weten waar ze naartoe kunnen wanneer er iets misloopt. In heel haar beleid staat het informeren van de consument centraal.

Van student tot kritisch consument

VUB-rector Jan Danckaert duidt waarom de universiteit haar campusdeuren openstelt voor dit waardevolle initiatief:

"Er lopen meer dan 16 000 studenten rond op onze universiteit. Het is onze taak om hen te voeden met kennis, begrip en inzicht om grip te krijgen op de problemen van vandaag en morgen. Niet elke consumentenaankoop verloopt vlekkeloos. Door studenten bewust te maken van de mogelijke gevaren die je loopt als consument, en hen te informeren over hun basisrechten als het fout loopt, helpen we hen om zich te ontplooien tot kritische consumenten."

BE.COCO

Bij de opening van de week lanceerde Bertrand het concept ‘BE.COCO’.

“Bewust consumeren is goed voor onze portemonnee, maar ook voor ons milieu, voor onze economie en voor de werkomstandigheden van iedereen die iets met onze aankopen te maken heeft. Bewust kopen is helemaal het tegenovergestelde van impulsief kopen. Dat is leuk op korte termijn, maar valt op lange termijn soms duurder uit. Producten die we in zo’n impulsieve bui aan de andere kant van de wereld kopen, maken ook niet altijd de dromen waar die ze beloven. Soms zijn ze zelfs gevaarlijk, denk maar aan giftige stoffen in babyspeelgoed, gezichtscrèmes waarvan de ingrediënten niet gekend zijn of veiligheidscamera’s die beelden uit onze huizen verspreiden. Onze eigen Belgische en Europese dienstverleners en producenten zijn dan meestal een betere koop. Een win-win voor iedereen.” (Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand)

De overheid zal via de campagne ‘BE.COCO' de komende maanden nog meer inzetten op het informeren van de consument.

Foto's

Meer info

Het volledige programma van 'Week van de Consument' op de VUB vind je hier.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact

 

 

CO
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel