Sport Vlaanderen laat koelende pakken maken voor Olympische spelen in Tokio

Vrije Universiteit Brussel test kledij in klimaatkamers en windtunnels

Met het oog op de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio in 2020, laat Sport Vlaanderen innovatieve koelkledij maken voor onze topsporters. Ze doen dit via het succesvolle Programma Innovatieve Overheidsopdrachten. Vlaams minister van Sport en Innovatie Philippe Muyters is trots dat zo vooral sterke Vlaamse technologie en industrie kan bijdragen om onze sporters in de beste omstandigheden te laten presteren. De VUB zal niet enkel de fysieke, koelende eigenschappen van de kledij testen, er wordt ook nagegaan of de atleten zichzelf goed in de kledij voelen. Het psychologisch aspect is zeer belangrijk.

De voorbereidingen voor de Olympische en Paralympische Spelen in 2020 zijn volop aan de gang. Daarbij wordt rekening gehouden met de temperatuur en de vochtigheidsgraad in Tokio, want die zullen voor onze topsporters een extra uitdaging vormen. Op het moment dat de Spelen er plaatsvinden, verwachten we temperaturen boven de 30 graden en een vochtigheidsgraad van meer dan 70%. Het wordt dus erg belangrijk om onze toppers te helpen om voor, tijdens en na de prestaties af te koelen. Een lichaam dat oververhit raakt, functioneert en presteert immers slecht.

Net als bij het WK voetbal in Brazilië of het WK Wielrennen in Qatar, zal het erop aankomen dit nadeel zoveel mogelijk om te buigen tot een voordeel.

We zijn op zoek naar de beste manier om onze topsporters te omkaderen op de Olympische Spelen. Vandaag zijn er al heel wat oplossingen zoals ijsvesten op de markt, maar die kunnen de extreme omstandigheden van Tokio niet aan en zijn niet handig in gebruik. Door innovatieve uitrusting te voorzien die beter is dan wat er vandaag te verkrijgen is, helpen we hen topprestaties te leveren en zorgen we bovendien voor een competitief voordeel voor onze sporters.”, zegt Vlaams minister van Sport en Innovatie Philippe Muyters.

Om dat te realiseren, heeft Sport Vlaanderen ervoor gekozen een innovatieve overheidsopdracht uit te schrijven. Het Programma voor Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) van het Vlaamse beleidsdomein Economie en Innovatie, begeleidt overheidsinstanties zoals Sport Vlaanderen om samen innovatieve oplossingen aan te kopen bij ondernemingen en onderzoekscentra. Samen met het PIO heeft Sport Vlaanderen beslist om in zee te gaan met een consortium van zes partners. Zij zoeken oplossingen om de Vlaamse topsporters voor, tijdens, tussen en na hun prestaties af te koelen. Flanders’ Bike Valley, het innovatief bedrijfsnetwerk voor de Vlaamse wielerindustrie, zal daarbij de trekkersrol op zich nemen.

Afkoeling tijdens de prestaties

Om koelende truitjes te ontwikkelen die de Vlaamse atleten kunnen dragen tijdens de wedstrijden, zal Bioracer focussen op de thermoregulerende eigenschappen die textiel kan bieden (diverse materialen in diverse weefpatronen). Devan Chemicals zal nagaan hoe chemische coatings het koelende effect van dit textiel nog verder kunnen verhogen. Naqi brengt dan weer zijn expertise over koelende gels binnen.

Afkoeling voor, tussen en na de prestaties

Om de Vlaamse atleten voor, tussen en na de wedstrijden te kunnen afkoelen in Tokio, zal  Inuteq een nieuw type koelvest ontwikkelen. Dit nieuwe type zal beter, nauwkeuriger en op maat van de individuele atleet het lichaam afkoelen en tegelijkertijd beduidend praktischer zijn in gebruik dan de bestaande ijsvesten.

Testen en valideren

De Vrije Universiteit Brussel ondersteunt Flanders’ Bike Valley bij het testen van de koelende kledij op de atleten. De testen zullen zowel in fictieve klimaatkamers en windtunnels, als op het terrein tijdens wedstrijden gebeuren. Niet enkel de fysieke, koelende eigenschappen van de kledij worden kwantitatief gemeten en gevalideerd, er wordt ook nagegaan hoe de atleten zelf de kledij ervaren en of ze zich er goed in voelen. Ook het psychologische aspect draagt immers bij tot het leveren van topprestaties.

Minister Muyters: “Ik ben trots dat Sport Vlaanderen ervoor gekozen heeft om via een innovatieve overheidsopdracht op zoek te gaan naar topmateriaal voor onze sporters. Het PIO is erg succesvol en scoort ook in een recente benchmarkstudie van de Europese Commissie heel erg goed. Zo kunnen we het beste wat Vlaanderen in huis heeft op technologisch en ondernemersvlak inzetten om onze sporters optimaal te helpen bij topwedstrijden én Vlaanderen ook op innovatief vlak op zo’n internationaal event op de kaart zetten.”