Speciaal programma voor vluchtelingen uit Oekraïne (en andere oorlogsgebieden)

VUB-Infodag op zondag 24 april – 10u-18u

Op zondag 24 april zet de Vrije Universiteit Brussel opnieuw haar deuren open om toekomstige studenten te laten kennis maken met haar opleidingen op haar campussen in Etterbeek en Jette. Naast de nieuwe opleidingen Bachelor Artificiële Intelligentie en Multilingual Bachelor in Linguistics en Literary Studies is er ook aandacht voor vragen van vluchtelingen uit Oekraïne en andere oorlogsgebieden, die op zoek zijn naar een mogelijkheid om hun studies verder te zetten of een studie op te starten. VUB heet hen alvast van harte welkom met haar refugee programma.

Student Refugee Programme

De VUB voorziet op zondag, in gebouw I, een informatiestand over het zogenaamde InCAMPUS programma, een speciaal voorbereidingsprogramma voor zo’n 20 tal vluchtelingen. Deze volgen dan één jaar een intensieve voorbereiding in de Engelse taal en al twee cursussen uit het toekomstige studieprogramma. Verder omvat het voorbereidende traject intensieve studiebegeleiding, psychologische begeleidingssessies (groep en individueel) onder leiding van een team van deskundige psychologen en culturele oriëntatiesessies in samenwerking met het Agentschap voor Integratie en Inburgering-Bon Brussel.

InCAMPUS maakt deel uit van het VUB-refugee programme, het programma dat de VUB naar aanleiding van de vluchtelingencrisis in 2015 heeft opgezet voor studenten op de vlucht, die hier hun academische studies willen voortzetten of aanvatten. InCAMPUS is een van de vele bijkomende initiatieven van de VUB om de toegang tot het hoger onderwijs voor vluchtelingen te vergemakkelijken, door hen de nodige begeleiding en ondersteuning te bieden om aan alle administratieve en academische vereisten te kunnen voldoen en om zich volledig voor te bereiden op een van de opleidingen aan de VUB.

Prof. Romain Meeusen, vicerector internationalisering: “Het unieke van ons programma ligt in de principes die eraan ten grondslag liggen: de individuele opvolging van elke student, rekening houdend met de complexiteit van zijn situatie, waarbij diversiteit en openheid centraal staan. InCAMPUS is een bouwsteen naar een duurzaam project dat perfect is aangepast aan de noden van de vluchtelingstudent. De VUB gelooft er sterk in om studenten uit door oorlog verscheurde landen gelijke kansen te bieden, zodat ze toch nog hun succesverhaal kunnen schrijven.”

Meer informatie over het programma voor student-vluchtelingen vindt u op de volgende pagina. Aanvragen kunnen kunnen tot 1 juni ook online worden verzonden.

Vragen over het refugee programme

Generieke vragen rond het Oekraïne-Rusland conflict

Vicerector Romain Meeusen via persrelaties

VUB-Infodag praktisch

Op de VUB-campus in Etterbeek vinden tussen 10u en 18u verschillende groepsinfosessies van 1,5 uur plaats. Verder voorziet de universiteit campusverkenningen en beantwoorden VUB-diensten zoals huisvesting, studiebegeleiding en studiefinanciering alle vragen. De infodag biedt studenten daarnaast een uitgelezen kans om een kijkje te nemen in de koten. Het is ook het moment voor uitgebreide informatie over de opleidingen en schakelprogramma’s of om een voorkennistoets Chemie, Fysica of Wiskunde af te leggen. Men kan ook FabLab Brussels bezoeken, het grootste fablab van Brussel, om te kijken wat toekomstige studenten Industriële Wetenschappen kunnen verwachten. Voor de medische opleidingen, alsook revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, worden studenten verwelkomd op de campus in Jette.

www.vub.be/infodag

www.vub.be/opleidingen