Softwaregigant neemt succesvolle VUB-spin-off Numeca over

Het op Nasdaq genoteerde softwarebedrijf Cadence Design Systems neemt  Numeca over.  Numeca levert software waarmee productontwikkelaars de stromingsleer op hun ontwerpmodellen kunnen toepassen. Stromingsleer is de wetenschap die de beweging van vloeistoffen en gassen beschrijft.  Numeca is een spin-off van de VUB opgericht door professor Charles Hirsch. De voorwaarden van de transactie werden niet bekendgemaakt.

Numeca ontwikkelt software voor de toepassing van stromingsleer bij het ontwerpen van bijvoorbeeld vliegtuigen, auto’s of schepen. Haar technologieën zijn in gebruik bij  industrieleiders zoals NASA, ArianeGroup, Honda en Ford. De VUB-spin-off wordt beschouwd als een wereldwijd belangrijke speler op het gebied van deze zogenoemde computational fluid dynamics (CFD) software.

Numeca werd opgericht in 1992, onder impuls van professor Charles Hirsch als verantwoordelijke voor de vakgroep Stromingsmechnanica van de VUB. Tegen de publicatie van “de Vlaamse ondernemer” vertelde hij daar in 2013 over:  “We spitsten ons toe op de research & development rond de numerieke simulatie van stromingen van vloeistoffen, gassen en alle andere mogelijke stromende materies met behulp van geavanceerde software, die in eigen beheer werd ontwikkeld. Oorspronkelijk verrichtten we behoorlijk wat onderzoek voor rekening van het Europees Ruimteagentschap (ESA) in het licht van het toenmalige Hermes-project, dat evenwel nooit werd gerealiseerd. De software-ontwikkelingen die we verder deden op vlak van stromingsmachines, energieproductie, aandrijvingen, … mondden uit in contacten met en concrete vragen van de industrie om met de software aan de slag te gaan. Dat vormde de aanleiding tot de oprichting van Numeca International dat de intellectuele eigendom over bepaalde software-rechten verwierf.”

De overnamepartij Cadence maakt automatiseringssoftware voor elektronische ontwerpen, alsmede hardware voor het samenstellen van elektronische systemen.  Cadence is met dertig jaar ervaring een marktleider op dit gebied. De klanten van Cadence zijn 's werelds meest innovatieve bedrijven, die elektronische producten leveren, van chips tot systemen voor de meest dynamische markttoepassingen, waaronder hyperscale computing, 5G-communicatie, auto's, mobiel, lucht- en ruimtevaart, industrie en gezondheidszorg. Het tijdschrift Fortune heeft Cadence al zes jaar op rij uitgeroepen tot een van de 100 beste bedrijven om voor te werken.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel