Soapbox Science - vrouwelijke wetenschappers nemen publieke ruimte in

VUB'ers Ellen Roels en Inne Vanderkelen over robots en klimaat

zaterdag 26 juni - 14u-17u - Beursplein Brussel

Op zaterdag 26 juni 2021, van 14u tot 17u, vertellen twaalf vrouwelijke en niet-binaire wetenschappers over hun onderzoek tijdens het evenement Soapbox Science Brussels. Het Beursplein in Brussel vormt het decor van deze editie. Ingenieur Ellen Roels zal haar publiek uitleggen wat robots kunnen leren van de natuur en hydroloog Inne Vanderkelen zal de wisselwerking tussen stuwmeren en het klimaat duiden.

Soapbox Science is een wetenschappelijk outreach initiatief dat tot doel heeft de zichtbaarheid van vrouwen en niet-binaire personen in de wetenschap en hun onderzoek te bevorderen. Soapbox Science doet dit door naar het voorbeeld van de Speaker’s Corner in Hyde Park mensen te bereiken via redevoering in de publieke ruimte. Vrouwelijke onderzoekers praten op hun “zeepkisten” met de voorbijgangersover hun onderzoek. Tijdens het evenement zullen vier zeepkisten worden geplaatst op het Beursplein van Brussel. Op elke soapbox zal een spreker een uur lang vertellen over haar onderzoek en in interactie gaan met het voorbijgaande publiek. De lezingen zijn in het Frans, Nederlands en Engels.

Soapbox Science Brussels wordt gesponsord door BELSPO, de Koninklijke Sterrenwacht van België, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie, UHasselt, ULiège en Europlanet Benelux. De Koninklijke Sterrenwacht van België is het gastinstituut van Soapbox Science Brussels.

VUB-wetenschappers:

Ellen Roels - 14u

Ellen Roels is phd student aan de VUB-Departmenten Mechanica en Fysische Chemie. Zij doet onderzoek naar zelfherstellende zachte robots. Deze robots zijn gemaakt van een speciaal soort rubber dat bij opwarming kan genezen van schade.

Inne Vanderkelen -16u

Inne Vanderkelen is werkzaam aan het VUB-Departement Hydrologie. In haar onderzoek bestudeert Vanderkelen de wisselwerking tussen stuwmeren en het klimaat. Haar laatste publicatie over de wereldwijde hitte-opslag in (stuw)meren is relevant voor het nieuwe rapport van het VN klimaatpanel dat er later dit jaar aankomt.

Als urban engaged university draagt VUB actief bij aan de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Met haar onderzoek draagt Inne Vanderkelen bij aan het verfijnen van klimaatprojecties en het in kaart brengen van wereldwijde waterbeschikbaarheid. Door gebruik te maken van zelfherstellende materialen, zorgt het onderzoek van Ellen ervoor dat zachte robots duurzamer worden.

Contact:

Ellen Roels

Inne Vanderkelen

Over Soapbox Science

Soapbox Science werd in 2011 in Londen opgericht door Dr. Seirian Sumner, van de Universiteit van Bristol, en Dr. Nathalie Pettorelli, van de Zoological Society of London. Het concept groeide verder met groot internationaal succes, met al 42 evenementen in 13 landen in 2019. Soapbox Science Brussels - [email protected]

WE IR
Lies Feron