Slampoëte Lisette Ma Neza neemt Luc Bucquoye prijs 2021 ontvangst

Feestelijke uitreiking VUB-literatuurprijs op TAZ

Slampoëte Lisette Ma Neza nam zaterdagochtend 7 augustus de Luc Bucquoye literatuurprijs in ontvangst.  Dit gebeurde in het cultuurcentrum De Grote Post tijdens Theater Aan Zee in Oostende. Aan de VUB Luc Bucquoye literatuurprijs is een bedrag van vijfduizend euro verbonden.

VUB-rector en gastcurator van TAZ Caroline Pauwels sprak Lisette Ma Neze lovend toe. “Je staat voor de enorme veerkracht van een generatie die het voorbije anderhalf jaar stormen doorstond dicht bij huis, maar die zich ook waardig liet horen als op het bredere wereldtoneel terechte reden tot bezorgdheid en verontwaardiging was. Ook voor dat hoopvolle engagement, dat een wezenlijk fundament is van jouw literatuur, buigen we vandaag diep het hoofd. En ja, we brengen ook hulde aan het volwaardige literaire karakter van de slampoëzie, aan de maatschappelijke betrokkenheid die in haar DNA geweven zit, en aan haar intense betrokken band tussen schrijver en hoorder.” De volledige laudatio vindt u in de bijlage.

De keuze voor Lisette Ma Neza werd door de jury als volgt geformuleerd: “Met Lisette Ma Neza bekronen we niet enkel een nieuwe literaire stem van onze studentengeneratie, maar ook een volwaardig literatuurgenre dat erkenning verdient.”

De jury bestond dit jaar uit Ilke Froyen (Directeur Internationaal Literatuurhuis Passa Porta), Sofie Gielis (docente PXL-MAD en recensente) en Dalilla Hermans (schrijfster en columniste), onder voorzitterschap van VUB-professor Wim Vandenbussche.

De Vrije Universiteit Brussel reikt dit jaar twee VUB Luc Bucquoye prijzen voor de literatuur uit. Schrijver en dichter Donald Niedekker neemt zijn prijs officieel in ontvangst in het najaar in Brussel.

Lisette Ma Neza

Lisette Ma Neza (Leiderdorp NL, 1998) studeerde film aan de LUCA-School of Arts in Brussel. Ze verscheen als de stem van een nieuwe literaire generatie toen ze in 2017 het Belgisch Kampioenschap in Poetry Slam won. Ze deed dat als eerste Nederlandstalige, eerste vrouw en eerste dichter van kleur ooit. In 2018 werd ze vice-wereldkampioene Slam Poetry in Rio de Janeiro.

Een VUB fonds voor de literatuur

Sinds 2018 reikt het VUB Luc Bucquoye Fonds voor literatuur een prijs uit aan “een auteur die uitblinkt door Nederlandstalig werk dat van redelijke eigenzinnigheid getuigt onder andere door vrijheid van denken, engagement, tegendraadsheid en het stimuleren van emotie en intellect.” De vorige laureaten van de prijs waren Pjeroo Roobjee en Charlotte Mutsaers.

Schenker Luc Bucquoye wil met de prijs bijdragen aan een grotere rol voor de literatuur in het maatschappelijk debat: "In de wetenschapswereld zien we een dominantie van de hardere wetenschappen. Het is zeker niet ongepast dat humane wetenschappen hen helpen bij hun bezetting van het maatschappelijk veld. Bezinning en nieuwsgierigheid bieden nieuwe perspectieven voor onderzoek binnen verschillende disciplines en kunnen verbetering brengen."

De VUB Luc Bucquoye Prijs wordt ondersteund door de VUB Foundation: https://www.vub.be/foundation/fondsen/fonds-luc-bucquoye

CO
Sicco Wittermans