Sint-Pieters-Woluwe maakt de tongen los met een aparte ‘bar’-fiets van de VUB

“Maebar” brengt inwoners dichter bij elkaar

Wie deze week in Sint-Pieters-Woluwe een markt bezoekt, kan wel eens blijven hangen aan de Maebar: dat is een modulaire fiets die in een mum van tijd kan worden uitgebouwd tot een soort openluchtbar waaraan het gezellig keuvelen is. De Maebar is een initiatief van de VUB en wordt door de universiteit tijdelijk uitgeleend aan de Nederlandstalige cultuurdienst van Sint-Pieters-Woluwe die er inwoners van de gemeente mee wil aan te zetten om bij een gratis koffie of thee te vertellen over hun gekste dromen over en voor de toekomst. Met die dromen zal dan later een toneelstuk worden gemaakt.

Maebar, dat “kruising” of “kruisen” betekent in het Arabisch, stond al eens in de wijken Scheurbos en Potaarde van Sint-Jans-Molenbeek om er de buurtvervlechting en sociale cohesie te bestuderen en versterken. “Met de fiets willen we bruggen slaan tussen de academische kennis die de studenten in gesloten leslokalen opdoen en de toetsing ervan aan de stedelijke realiteit,” zegt Minne Huysmans, agoog aan de VUB en bezieler van het initiatief. “Maar het gaat niet enkel over leren, we willen er ook actief mee deelnemen aan de stad.”

Dat de Maebar deze week ingezet wordt door de cultuurdienst van Sint-Pieters-Woluwe is dus enigszins a-typisch. “We mikken met de fiets inderdaad vooral op gebruik door onze eigen gemeenschap van onderzoekers en studenten. Maar zolang het om projecten gaat die mensen in een urbane omgeving met elkaar in contact brengen, lenen we de fiets ook graag aan externe partners.”

Contact doet mensen openbloeien
En dat is precies wat de cultuurdienst van Sint-Pieters-Woluwe deze week beoogt, zegt Ciska Vandendriessche. “We willen in de eerste plaats de inwoners van onze gemeente samenbrengen rond een thema waar iedereen voeling mee heeft: dromen. De ideeën gieten we nadien in een voorstelling. Theater doet mensen openbloeien,” vertelt ze. “Dat heb ik eens te meer gezien toen ik tijdens het ENTER-festival dat het participatieplatform Demos verleden jaar in Brussel hield een voorstelling maakte met inwoners van Sint-Pieters-Woluwe. In de groep die eraan meewerkte, bevonden zich acht verschillende nationaliteiten. Mensen van die groep zijn ook nu betrokken bij de bevraging die we met de Maebar uitvoeren. Bij die bevraging is trouwens ook Jovial Mbenga bij betrokken, de regisseur die met mij samenwerkte tijdens het ENTER-festival. Ook hij had zin om verder te werken met de groep van toen.”

De Maebar in gesloten toestand: makkelijk om er van hot naar her mee te rijden

Bij dit project doet de Maebar dus dienst als grote lokker. Eenmaal uitgestald, kun je er inderdaad niet naast kijken. Dat is ook expliciet de bedoeling. Ook zijn naam trekt de aandacht. “Maebar is een Arabisch woord,” vertelt Minne Huysmans. “Het betekent zoveel als ‘kruising’ of ‘kruisen’. Maar als je het uitspreekt, klinkt het als ‘My Bar, en in die zin is het ook verstaanbaar door wie geen Arabisch machtig is. Die connotatie wordt nog versterkt doordat voorbijgangers er altijd van gratis koffie en verse muntthee kunnen genieten.”

De Maebar wordt nog tot en met 5 februari 2019 door de cultuurdienst van Sint-Pieters-Woluwe ingezet op plaatsen als het Dumonplein aan het metrostation Stokkel, het Meiersplein en aan het gemeentehuis van Sint-Pieters-Woluwe, telkens van 11u00 tot 14u00.