Save the date: Lezingen “Ons brein en bewustzijn”

Dinsdag 17 maart 2020 – 13u30 – Brussels Health Campus (Auditorium P. Brouwer), Laarbeeklaan 103, 1090 Jette

Beste journalist,

Naar aanleiding van “Brain Awareness Week” organiseren het Center for Neuroscience van de VUB, UPV, Humanistisch Verbond op 17 maart as de publiekslezing “Ons brein en bewustzijn”. Tal van experts op vlak van neurowetenschappen zullen met verschillende korte talks het publiek wegwijs maken in het raadsel van het menselijke bewustzijn. Zo zal onder meer ingegaan worden op wat bewustzijn precies is, wat er gebeurt in ons bewust zijn bij slapen en dromen, de impact van hypnose op het bewustzijn, en bewustzijn en coma tijdens hersenaandoening, neurochirurgie en anesthesie. Het volledige programma vindt u onderaan.

U bent uiteraard van harte uitgenodigd op deze lezingen. Komt u langs? Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij Sicco Wittermans, persrelaties VUB ([email protected] of 02/629 21 37).

Programma:

• 13.30u Verwelkoming en moderator - prof. Sebastiaan Engelborghs (directeur C4N VUB)
  • 13.40u “Het raadsel van ons bewustzijn”-  prof. Eric Kerckhofs (C4N VUB)
  • 14.00u “Wat gebeurt er in ons bewustzijn bij slapen en dromen?” - Prof. Olivier Mairesse (C4N VUB)
  • 14.20u “Wat doet (medische) hypnose met het bewustzijn?”-  Dr. Tania Mahler (Univ.Kinderziekenhuizen Koningin Fabiola en UZBrussel)
  • 14.40u artistieke entracte: balletopvoering - Junior Ballet Antwerp (Seasons 4.0, Max Richter)
  • 15.00u - koffiepauze
  • 15.30u “Bewustzijn en coma tijdens hersenaandoeningen, neurochirurgie en anesthesie”- Dr. Samuel Klein (neurochirurg UZBrussel)
  • 15.50u “Ons bewustzijn in relatie met anderen” - prof. Frank Van Overwalle (C4N VUB)
  • 16.10u Afronding

Praktisch:

Dinsdag 17 maart 2020, 13u30