Reïntegratie op school van kinderen met hersentumor te moeizaam

Reïntegratie op school van kinderen met hersentumor te moeizaam

VUB-onderzoek legt versnipperde opvolging bloot

Hoe worden kinderen met hersentumor op school behandeld? Voor haar doctoraat onderzocht dr. Stephanie Vanclooster onder begeleiding van prof. dr. Jansen, prof. dr. Peremans en prof. dr. Bilsen hoe kinderen ouders, leerkrachten en zorgverleners de terugkeer van het kind naar de schoolbanken ervaren. Conclusie is dat de opvolging van deze leerlingen te gefragmenteerd is. Er is nood aan betere coördinatie tussen ouders, onderwijs en zorg.

VUB-onderzoekster Stephanie Vanclooster volgde twee jaar lang de ouders, leraars en zorgverleners van kinderen die na hun behandeling tegen hersentumor terug naar school gingen. Uit haar onderzoek blijkt dat de terugkeer voor deze leerlingen niet van een leien dakje loopt. Hoewel ze blij zijn om hun dagelijkse schoolroutine weer op te nemen, worden ze geconfronteerd met leermoeilijkheden en psychosociale problemen waar ze vroeger geen last van hadden. Ook ouders vrezen dat hun kind achterop zal geraken en dat de school eventuele problemen onvoldoende zal herkennen en opvolgen. Leerkrachten geven ook aan dat ze het moeilijk vinden om het niveau van de leerling goed in te schatten en hun lesaanpak hier op af te stemmen. Ondanks deze pijnpunten, blijkt dat de betrokkenheid van professionele zorgverleners bij de terugkeer geen vanzelfsprekendheid is.

Informatie-uitwisseling is cruciaal
Om de reïntegratie van deze leerlingen na hun behandeling te verbeteren, is er volgens Vanclooster dringend nood aan verbeterde, gecoördineerde aanpak waarbij ouders, scholen en zorgverleners hun kennis bundelen. Zo kunnen deze kinderen vlotter aansluiting maken met de klas. Dat heeft mogelijk een positief effect op hun latere schoolcarrière.

“Terug naar school gaan is een belangrijke mijlpaal in het genezingsproces. Maar het vormt een grote uitdaging voor de leerlingen, hun ouders en leerkrachten. Om die reïntegratie zo vlot mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is over de situatie van de leerling. Dat is vandaag niet altijd het geval en vooral de kloof tussen zorg en onderwijs is groot. Daarom is het belangrijk dat ouders, leerkrachten en ook professionele zorgverleners vooraf samenzitten en evalueren: welke verwachtingen mogen we stellen? Voor welke obstakels staat het kind? Is er extra zorg nodig? Dit moeten ze systematisch doen. Maatschappelijke zorgstructuren of diensten die scholen ondersteunen kunnen ook helpen om de kloof tussen onderwijs en zorg te verkleinen.” vertelt Vanclooster.

De Mental Health and Wellbeing Research Group
De Mental Health and Wellbeing Research Group (MENT) doet sociaal-wetenschappelijk onderzoek op het vlak van mentale gezondheid en algemeen welbevinden in de brede populatie en bij kwetsbare groepen, binnen en buiten de gezondheidszorg, en vertrekkend vanuit een holistische bio-psycho-sociale visie op gezondheid en ziekte (voorzitter: Prof. J. Bilsen)

Meer info
Stephanie Vanclooster, 0496-86 02 90, [email protected]

Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel