Red Lion Loïck Luypaert wint Trofee Sportieve Universiteitsstudent 2020-2021

Voor unieke combinatie topsport en studeren

Ieder jaar reikt Studentensport Vlaanderen de prijs uit voor ‘Sportieve universiteitsstudent’ en ‘Sportieve Hogeschoolstudent’. Studenten die hun studies aan een Vlaamse hogeschool of universiteit met succes afgerond hebben en diezelfde studies gecombineerd hebben met topsport, komen in aanmerking voor deze prijs. De kandidaten worden zowel op hun studieresultaten als op hun sportieve prestaties beoordeeld.

Loïck Luypaert wint de trofee. Hij behaalde, met onderscheiding, een master bewegingswetenschappen aan de VUB, in combinatie met zijn succesvolle carrière als Red Lion.

Loïck Luypaert :“Ik zou zonder de VUB geen diploma hebben behaald. Met name prof. Wylleman en prof. De Brandt , die mij door die tien jaar hebben geloodst en hebben gemotiveerd om door te zetten. Het is heel moeilijk om een universitaire studie te combineren met een topsportcarrière. Ik ben heel trots op mijn diploma. Het is een mooi startpunt voor mijn post-carrière.”

“Wat zal de toekomst brengen voor Loïck Luypaert? We moeten onze studenten en oud-studenten helpen transities maken. Als we als universiteit nog iets kunnen meegeven aan Loïck Luypaert is het meehelpen denken hoe we hem nog kunnen ondersteunen in zijn toekomstige carrière,” zegt  VUB-afdelingshoofd Topsport&Studie prof. Dr. Paul Wylleman.

Pro-rector Paul De Knop: “34 jaar geleden zijn we aan de VUB begonnen met de combinatie topsport en studie. Ik vond het namelijk niet kunnen dat iemand die twee talenten heeft daarvoor gepenaliseerd moest worden. Dit is uitgegroeid tot een statuut voor topsportstudenten aan alle hogescholen en universiteiten en wij zijn nu zeer tevreden om hier Loïck Luypaert te hebben die Olympisch goud heeft gewonnen maar ook zijn studies met succes heeft volbracht.”

Video van trofee-overhandiging: https://www.youtube.com/watch?v=ttkOKn_B9EM

Topsport en Studie aan de VUB

Sinds 1988 heeft de dienst Topsport en Studie (T&S) meer dan 1050 topsportstudenten begeleid uit 61 sporten (Olympische en niet-Olympische disciplines), waaronder 26 Olympiërs.

In functie van het sportieve niveau van de topsportstudent biedt de dienst Topsport en Studie academische, sportieve, logistieke en performance-lifestyle begeleiding op maat aan. Deze intensieve begeleiding uit zich in een jaarlijkse toename van het aantal inschrijvingen door topsportstudenten aan VUB, opmerkelijke sportieve prestaties én een sterk studierendement dat gemiddeld 7% hoger ligt dan dat van de reguliere student (81% vs. 74%). In het academiejaar 2021-2022 telt de VUB 116 topsportstudenten, verspreid over alle 8 faculteiten.

Binnen de opleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen krijgen topsporters van internationaal niveau de mogelijkheid tot het volgen van een geïndividualiseerd, topsportspecifiek traject. De reguliere bewegingspraktijk wordt hierbij vervangen door ‘Topsportspecifieke Carrièreplanning’. Verschillende topsporters hebben dit uniek traject doorlopen (waaronder Loïck Luypaert) en plukken vandaag de vruchten van een succesvolle combinatie topsport en studie.

Meer informatie over topsport en studeren aan de VUB vind je hier

LK