Rectoraatsgebouw VUB opengesteld tijdens renovatie

Open Monumentendagen Brussel 14 en 15 september

Op zaterdag 14 en zondag 15 september is het rectoraatsgebouw van de VUB opengesteld tijdens de Open Monumentendagen. Er worden  doorlopend geleide bezoeken voorzien van 11 tot 17 uur in het hoofdgebouw van de VUB, dat momenteel ook wordt gerenoveerd. Uitzonderlijk zal het ook mogelijk zijn om een deel van de werf te bezoeken. Het volledige programma is online te vinden op https://heritagedays.brussels.

Sinds februari wordt er stevig gezwoegd in het rectoraat gebouw, ook wel “Braemgebouw”, van de Vrije Universiteit Brussel. Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de universiteit, in het academiejaar 2019 – 2020, ondergaat het beschermde monument een heuse metamorfose. Die gebeurt helemaal in de geest van de visie van architect Renaat Braem. Hoewel het gebouw, met z’n karakteristieke ellipsvorm, in praktijk werd opgedeeld in individuele kantoren, droomde hij tijdens het project luidop van een werkomgeving in een open landschap.

Met de renovatiewerken wordt de droom van Braem in praktijk gebracht: de binnenwanden worden verwijderd, en waar alsnog scheidingen nodig zijn wordt met meer glas gewerkt. Bovendien wordt het gebouw aangepast aan de huidige normen op vlak van (thermisch) comfort, akoestiek en functionaliteit, en worden enkele probleempunten – zoals de stabiliteit van de vloeren en de luchtdichtheid van de ramen – verholpen.

Het opvallende Braemgebouw is niet alleen een icoon voor de VUB, maar een heuse parel van de Brusselse architectuur. Daarom stelt het gebouw z’n deuren open tijdens de Open Monumentendagen, georganiseerd door Urban.Brussels. Het thema dit jaar is “Een plaats voor Kunst”.

500 meter lange muurschilderingen

De kunst in het rectoraatsgebouw zit - onder andere - in de meer dan 500 meter lange muurschilderingen, door Braem zelf geschilderd, die over de verschillende verdiepingen een bijzonder symbolisch verhaal vertellen. Ze beelden het ontstaan van de kosmos en de aarde uit, de oorsprong van het leven, de ontwikkeling van planten, dieren en mensheid tot de bevrijding van de mens in een open gemeenschap, na een ultieme vrijheidsstrijd.

De muurschilderingen en de alom geïntegreerde symboliek maken van het Braemgebouw de belichaming van de VUB-waarden. Architect Braem wilde immers een totaalkunstwerk maken, en slaagt daar nog steeds met glans in.

Financiering

Foundation van de VUB organiseert zaterdag exclusieve geleide bezoeken voor donateurs die een gift hebben gegeven voor de renovatie. Foundation werft fondsen en zoekt partners om het Braemgebouw te renoveren. www.vubfoundation.be/braemgebouw

Meer weten over het Braemgebouw? [email protected] of https://www.vub.be/erfgoed