Pjeroo Roobjee ontvangt eerste VUB-Luc Bucquoye-prijs

Woensdag 5 juni 2019 om 20u in Passa Porta

Op woensdag 5 juni krijgt schrijver en kunstenaar Pjeroo Roobjee de VUB-Luc Bucquoye prijs in handen voor zijn uitgebreide en eigenzinnige oeuvre, waar vrijheid van denken, engagement, tegendraadsheid en stimuleren van emotie en intellect centraal staan. De gloednieuwe prijs voor Nederlandstalige literatuur is een initiatief van VUB Foundation met de steun van schenker Luc Bucquoye en wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt.

Tijdens de prijsuitreiking zetten VUB-filosoof Jean Paul van Bendegem en acteur Kurt Defrancq Roobjee in de bloemen met een unieke dubbelactie, getiteld “Conservatie van een conversatie”. Ook rector van de Vrije Universiteit Brussel Caroline Pauwels zal hulde brengen aan de rijke carrière van de auteur en kunstenaar. Tot slot leest Roobjee in avant-première voor uit zijn nieuwste roman Composteer mij, die in juni bij Querido uitkomt.

U bent van harte uitgenodigd op de prijsuitreiking op woensdag 5 juni  2019 om 20u in Passa Porta (Antoine Dansaertstraat 46, 1000 Brussel). Graag uw komst bevestigen bij Sicco Wittermans, persrelaties VUB ([email protected] of 02/629 21 37).

Pjeroo Roobjee (1945) is kunstenaar, schrijver en performer. Zijn literair werk bestaat uit romans, verhalen, gedichten, theaterteksten en beschouwingen. Eerder werd hij bekroond met de Leo J. Krijn-prijs, de Arkprijs van het Vrije Woord en de Cultuurprijs van de stad Gent. Als kunstenaar maakt hij monumentale doeken en nam hij onder meer deel aan de biënnales van Sâo Paulo en Venetië.

Luc Bucquoye Fonds voor literatuur

De VUB Foundation richtte in 2018 het VUB Luc Bucquoye Fonds voor literatuur op. Dit Fonds is een initiatief van Luc Bucquoye, die  in samenwerking met de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, jaarlijks een prijs wil  uitreiken aan een auteur van een Nederlandstalig literair werk dat van redelijke eigenzinnigheid getuigt. Het vrije denken, de tegendraadsheid en het stimuleren van emotie en intellect zijn hierbij doorslaggevend.

Meer informatie op: http://www.vub.ac.be/foundation/fondsen/fonds-luc-bucquoye