Persuitnodiging: VUB verwelkomt scholieren voor finale Vlaamse Chemie Olympiade

Het is een jaarlijkse traditie op vele Vlaamse scholen: olympiades. Het voorbije jaar namen 2.470 leerlingen uit het middelbaar onderwijs deel aan de Chemie Olympiade. Tijdens deze wedstrijd testen leerlingen van de derde graad secundair onderwijs zowel hun theoretiche als praktische kennis over chemie. De beste 327 scholieren stootten in februari door naar de tweede ronde en uiteindelijk haalden 17 leerlingen de finale, die op 27 april plaatsvindt op de VUB-campus. De inzet is hoog: de twee beste finalisten krijgen de kans om deel te nemen aan de Internationale Chemie Olympiade (IChO), die dit jaar in Saudi-Arabië plaatsvindt.

De finale bestaat in de voormiddag uit een schriftelijke proef en in de namiddag een experimenteel gedeelte. Het schriftelijk gedeelte omvat 5 meerkeuzevragen (met giscorrectie) en 7 open vragen die ze binnen 3 uur moeten beantwoorden. Het expirmentele gedeelte gaat van start na de lunchpauze en bestaat uit een titratie van een oplossing, waardoor de concentratie van opgeloste stoffen bepaald moet worden.

De belangrijkste doelstelling van de Olympiades is om de leerlingen op een originele en minder schoolse manier in aanraking te laten komen met wetenschap.

Praktische info

Finale Vlaamse Chemie Olympiade Zaterdag 27 april 2024 van 10u tot 17u Vrije Universiteit Brussel, gebouw T eerste verdieping (lokale T216, T206 en T201).

Vlaamse Chemie Olympiade - 2024: finale (vonw.be) Internationale Chemie Olympiade: https://www.icho2024.sa/en/Pages/default.aspx

Frank De Proft (VUB)
[email protected]

Paul Degreef (VONW – Vlaamse Olympiades voor Natuurwetenschappen - Chemie) [email protected]