Persuitnodiging: 28 inspirerende topfiguren worden VUB Fellow

VUB Fellowship Ceremony op donderdag 30 mei om 17u30 in Mix Brussels

Op donderdag 30 mei stelt de VUB haar 28 nieuwe Fellows voor tijdens een feestelijke inhuldigingceremonie in Mix Brussels, de voormalige iconische hoofdzetel van La Royale Belge. Bij de 28 inspirerende persoonlijkheden zijn o.a. nationaal drugscommissaris Ine Van Wymersch, bedrijfsbestuurder Tony Mary en onderzoeksjournalist en columnist Hind Fraihi, die de keynote voor haar rekening neemt.

Al sinds 2012 zijn VUB Fellows steevast maatschappelijk impactvolle persoonlijkheden die actief zijn in het beleid, de industrie, het bedrijfsleven, het middenveld, de sociale en culturele wereld, het onderwijs, de media en andere sectoren. Ze delen hun expertise, ervaring en netwerk gedurende minstens drie jaar met de universiteit, haar faculteiten en haar ziekenhuis.

"Als University Fellowship Coordinator van de VUB ben ik ervan overtuigd dat een interdisciplinaire aanpak hand in hand moet gaan met een sterke band tussen de academische wereld en de samenleving”, zegt Hugo Thienpont, die naast coördinator van het VUB Fellowship ook vicerector Innovatie en Valorisatie is.

Volgens VUB-rector Jan Danckaert leven we in een wereld in transitie.

“We hebben wetenschap nodig die de samenleving ten goede komt: science for the common good. Wetenschap die bijdraagt aan een duurzame en meer rechtvaardige toekomst. We kunnen alleen slagen als we intens verbonden blijven met de samenleving. Onze Fellows vervullen daarbij een cruciale rol.”

28 VUB Fellows 2024: een overzicht

Solvay VUB Fellows

Caroline Craenhals - CEO Belgian Scrap Terminal

Caroline Vrijens - Vlaams Kinderrechtencommissaris

Fatiha Saïdi - auteur en Eresenator

Miranda Ulens - algemeen secretaris ABVV

Tony Mary – bestuurder Colibra & anyKrowd

Law and Criminolgy VUB Fellows

Rudi Delarue - voorzitter Nationale Arbeidsraad

Science Fellows

Marc Henneaux - directeur Internationale Solvay Instituten voor Fysica en Chemie

Frederik Caenepeel – technology engineer Atlas Copco

Arts and Humanities VUB Fellows

John Vandaele - journalist en auteur MO* magazine

Anaïs Maes - schepen Stad Brussel

Brecht Deseure – postdoctoraal onderzoeker KBR (Koninklijke Bibliotheek van België) en ULB

Celestina Jorge Vindes – oprichter Pépite Blues

Psychology and Educational Sciences VUB Fellows

Bart Temmerman - secretaris-generaal Departement Cultuur, Jeugd en Media - Vlaamse Overheid

Steven Vervoort - algemeen directeur Onderwijs en Vorming - Vlaamse Gemeenschapscommissie

UMC VUB Fellows

Ann Ceuppens - directeur onderzoek Landsbond van Onafhankelijke Ziekenfondsen

Dirk Ramaekers – voorzitter Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu

Khadija Rhioui - clinical operations manager EORTC (European Organisation for Research and Treatment of Cancer)

Miranda Cornet - director Non-clinical Safety Evaluation UCB

Engineering VUB Fellows

Jan Van Steirteghem – Chief Operating Officer BESIX

Ludo Cuypers – algemeen bestuurder COMmeto

Jean Pierre Hollevoet - directeur Energie- en Klimaattransitie Fluvius

Institute for European Studies VUB Fellows

Catherine Woollard – director ECRE (European Council on Refugees and Exiles)

Movement and Rehabilitation VUB Fellows

Philip Van der Veen - director, prospect management THERADEX ONCOLOGY

VUB Fellows

Hind Fraihi – journalist, auteur, columnist

Marc Dedobbeleer - voorzitter raad van bestuur AMAB

Maarten Michielssens - oprichter & CEO EnergyVision

Ine Van Wymersch - Nationaal Drugscommissaris

Mikhaël Cops - medeoprichter en programmadirecteur De Chinezen

Praktisch

De VUB Fellowship Ceremony 2024 vindt plaats op donderdag 30 mei 2024 om 17u30 in Mix Brussels (‘La Royale Belge’), Vorstlaan 25/1 in 1190 Watermaal-Bosvoorde.

Belangrijk: als u interesse heeft om het evenement bij te wonen, moet u vooraf uw aanwezigheid bevestigen bij Peter Van Rompaey. peter.van.rompaey@vub.be | 0477-96 51 14.

Peter Van Rompaey
Peter Van Rompaey Senior advisor corporate communications en rectorcommunicatie