Herinnering: Opening van het VUB AI Experience Center

Showcase en innovatiecentrum AI & Robotica

Het nieuwe VUB AI Experience Center biedt ruimte om met AI & Robotica te experimenteren en technologische oplossingen te produceren. Het AI Experience Center laat deelnemers ook toe hun digitale competenties versterken. Het centrum richt zich op bedrijven, tech-ondernemers, onderzoekers, beleidsmakers en het grote publiek. Bij de opening op 21 november zijn er naast enkele inhoudelijke discussie momenten, tal van demonstraties te zien, waarbij AI en Robotica op een innovatieve wijze worden toegepast, enkele voorbeelden: een autonome rolstoel, spreektaal voor robots, smart energy grids, intelligente voetprotheses. (Voor complete lijst: zie bijlage)

Het openingsevenement begint om 16.00 uur op donderdag 21 november. Wilt u als pers een preview op een vroeger tijdstip, neem dan contact op met persrelaties van de VUB. Dan kunnen we een persoonlijke ontvangst en rondleiding voorbereiden. Het VUB AI Experience Center bevindt zich op de -1 verdieping van de Pleinlaan 9, 1050 Brussel.

Het AI Experience Center is opgericht door vier VUB-onderzoeksgroepen: het Artificial Intelligence Lab, Brussels Human Robotic research center (BruBotics), Studies in Media, Innovation and Technology (SMIT) en Department of Electronics and Informatics (ETRO).

De doelstelling van het centrum is ambitieus: het AI Experience Center moet een digitaal innovatiecentrum voor kunstmatige intelligentie worden met internationale ambities en lokale impact. Het moet de unieke kansen die AI en Robotica bieden aan zowel het brede publiek als bedrijven, startups, non-profits en andere universiteiten en kenniscentra duidelijk maken én helpen realiseren.

16.00 Welkom & opening door Rector Caroline Pauwels

16.15 AI Lab & Collibra: "Talk to your Data".

16.30 UUR: SMIT: Kenniscentrum Data & Maatschappij (AI-plan Vlaanderen)

16.45 uur: Brubotics: de Axiles Bionics spin-off.

17.00 ETRO: het SARA-project (neurochirurgie: de Operatie Zaal van de toekomst is gebouwd op AI).

17.15 Paneldiscussie: de rol van een AI Experience Center in het AI Innovatieproces (AI4België, imec, Innoviris).

18.00 Receptie - demovloer - netwerken

20.00 Einde van het openingsevenement