Opening Tentoonstelling Re/Building Brussels - de Brusselse bouwsector in beeld

Interdisciplinair VUB-onderzoek naar de Brusselse bouwsector van 1695 tot vandaag

Sint-Gorikshallen - 10.02 – 17u30 - Sint-Goriksplein, Brussel

Beste journalist,

U bent van harte uitgenodigd op de opening van de tentoonstelling over het heden en verleden van de Brusselse bouwsector, dat op 10 februari – 17u30 plaatsvindt in de Sint-Gorikshallen, en op het voorafgaande symposium, dat van 13u-17u plaatsvindt in het Centrum Hageltoren. Hieraan nemen de VUB-onderzoekers deel en ook Brussels bouwmeester Kristiaan Borret.

Ondanks hun cruciale rol is slechts weinig geweten over de Brusselse bouwbedrijven. Door hun kleinschalige organisatie blijft de bouwsector dikwijls onzichtbaar, zowel voor onderzoekers als beleidsmakers. Om de complexiteit van de sector te doorgronden en hun noden te begrijpen hebben geografen, historici en ingenieur-architecten van de Vrije Universiteit Brussel in het project Re/Building Brussels verschillende invalshoeken bestudeerd. Ze keken met een vernieuwende, interdisciplinaire blik naar de Brusselse bouwsector van 1695 tot vandaag.

De tentoonstelling en de conferentie vormen het sluitstuk van het onderzoeksproject ‘Building Brussels’ (2016-2021) en het vertrekpunt van het vervolgproject ‘Rebuilding Brussels’ (2021-2026). Beide zijn gefinancierd als interdisciplinaire onderzoeksprogramma’s door de Vrije Universiteit Brussel en worden gevoerd vanuit de onderzoeksgroepen Architectural Engineering, Cosmopolis (Geografie) en HOST (Stadsgeschiedenis). Binnen beide projecten vormen de ondernemers, arbeiders en vaklui in de Brusselse bouwsector het gemeenschappelijke onderzoeksobject.

Praktisch

Tentoonstelling

Symposium

• Donderdag 10 februari, 13.00-17.00u