Nieuwe VUB spin-off iCense bestudeert de authentieke emoties van mensen

Weten wat burgers en consumenten echt vinden van nieuwe maatregelen, producten of reclame is cruciaal voor overheden en bedrijven. Maar dat blijft voor hen tot op vandaag vaak een blinde vlek. iCense, de nieuwe spin-off die in de schoot van de Vrije Universiteit Brussel ontstond, biedt daarom voortaan neuro-onderzoekdiensten aan die de impliciete emotionele reacties meten en zo helpen beter te begrijpen en gedrag te voorspellen. Bedrijven en overheden kunnen er daarnaast terecht voor advies en verschillende cursussen over neurowetenschap en marketing.

Wanneer mensen in aanraking komen met (nieuwe) informatie of producten triggert dat een reeks reacties in hun lichaam waar ze zelf vaak niet bewust van zijn, zoals veranderingen in hun hartslag of oogbewegingen. Dankzij krachtige algoritmes die binnen de VUB ontwikkeld werden en hoogtechnologische toepassingen, zoals eye-trackingapparatuur en sensoren die emoties en betrokkenheid meten, kunnen deze verschillende bio-signalen in kaart gebracht worden. Zo krijgt men dieper inzicht in de emotionele reacties van consumenten die uiteindelijk hun gedrag bepalen.

Prof. dr. Malaika Brengman licht verder toe: “Het is al lang geweten dat ons gedrag sterk gestuurd wordt door die impliciete emotionele reacties. Sinds enkele jaren is er ook in het bedrijfsleven, en dan in het bijzonder bij marketingafdelingen, groeiende interesse hierin en is er met neuromarketing zelfs een nieuwe discipline ontstaan. De dienstverlening van iCense is uiteraard ook in veel andere domeinen toepasbaar. We kunnen bijvoorbeeld meten wat burgers nu echt vinden van de coronamaatregelen die de overheid neemt of hoe sensibiliseringscampagnes tegen overdreven snelheid worden verwerkt. Het is zelfs mogelijk om bij werknemers de kans op een burn-out te voorspellen, wat nuttig is voor HR. Aan de hand van die inzichten kunnen maatregelen verbeterd worden zodat ze effectiever zijn.”

iCense is recent opgericht door prof. dr. Davide Rigoni, in samenwerking met de onderzoeksgroep Marketing en Consumentengedrag van de Vrije Universiteit Brussel onder leiding van prof. dr. Malaika Brengman. De spin-off mikt met haar aanbod op een breed publiek van bedrijven en beleidsorganisaties.

Contact:

Davide Rigoni

Malaika Brengman

Over iCense
iCense is een spin-off van de VUB die expertise in psychologie en neurowetenschappen levert voor marketing- en managementuitdagingen. De missie van iCense, gevestigd in Brussel maar actief op internationaal niveau, is om bedrijven en organisaties te helpen bij het begrijpen en voorspellen van menselijk gedrag - van consumenten, werknemers, burgers - door gebruik te maken van wetenschappelijke psychologische en neurowetenschappelijke inzichten. De diensten van iCense draaien rond drie pijlers: consultancy, training en neurowetenschappelijk onderzoek. Voor meer informatie over het bedrijf, bezoek http://www.icense.org of neem contact op met [email protected] .

Over de oprichter

Dr. Davide Rigoni is momenteel hoogleraar Neuromarketing aan de Hult International Business School in Londen en lid van de eenheid Marketing en Consumentengedrag van het Departement van Business van de VUB. Na het behalen van een doctoraat in Cognitieve Wetenschappen aan de Universiteit van Padua,(Italië) zette hij zijn onderzoek voort aan de Universiteit van Aix-Marseille,(Frankrijk) en aan de Universiteit van Gent, waar hij de hersencorrelaties van besluitvorming onderzocht. Hij schreef verschillende hoogstaande internationale artikels op het gebied van psychologie en neurowetenschappen en werd uitgenodigd voor conferenties, seminaries en workshops wereldwijd. In 2017 verliet hij de academische wereld voor het bedrijfsleven.

Over VUB Vice-Rectoraat Innovatie & Valorisatie

De missie van het vicerectoraat Innovatie & Valorisatie is het creëren van een positieve impact op de samenleving door de valorisatie van wetenschappelijk onderzoek. Het operationele en multidisciplinaire team VUB TechTransfer wil de onderzoeksexpertise van de universiteit in verbinding brengen met het bedrijfsleven en maatschappij, samen met haar partners VUB Foundation en Crosstalks. VUB TechTransfer faciliteert de oprichting van spin-offs van de VUB.http://www.vub.be/en/innovate   http://www.vubtechtransfer.be

Over de VUB

De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het aanbieden van excellent onderzoek en onderwijs op menselijke schaal wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren aan een betere samenleving. www.vub.be