Nieuwe VUB-podcastreeks: welke oplossingen zien jongeren voor de maatschappelijke uitdagingen van morgen?

Van mentaal welzijn tot armoede: 8 afleveringen rond duurzame ontwikkelingsdoelstellingen Verenigde Naties

Woensdag 30 november 2022 - Hoe kijken jongeren naar maatschappelijke thema’s als mentaal welzijn, armoede en duurzaamheid? En welke stappen ondernemen ze in hun dagelijkse leven om van de wereld een betere plek te maken? In de nieuwe achtdelige podcastreeks van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) “Rebels with a cause” geeft de universiteit als Urban Engaged University jongeren, de leiders van morgen, een platform om te praten over de veranderingen die volgens hen nodig zijn om te bouwen aan een duurzame toekomst voor de volgende generaties. ​ Ze worden bijgestaan door VUB-wetenschappers die hun academische kennis delen en mogelijke oplossingen aanreiken. Het initiatief kadert binnen het VUB-project ‘De Wereld Heeft Je Nodig’.

Voor de VUB is de podcast een manier om aan te tonen hoe wetenschappelijk onderzoek bijdraagt tot oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Tegelijkertijd spoort de reeks jongeren aan om hun toekomst in handen te nemen door van zich te mengen in het maatschappelijk debat en door zich te engageren.

Podcast-host van dienst is de Brusselse Rosanne Coetsier, kortweg Rosie. In elke aflevering gaat ze het gesprek aan met geëngageerde jongeren en met VUB-professoren en -wetenschappers die vertellen hoe zij bijdragen tot een betere wereld.

De eerste drie afleveringen staan online. De volgende vijf afleveringen volgen later dit jaar en in 2023. De afleveringen zijn deels in het Nederlands, deels in het Engels. Je kan de podcast beluisteren via YouTube, Spotify en Apple Podcasts.

• Breathe in, breathe out: Kriticos on mental health (een gesprek met Kriticos en VUB-wetenschapper Imke Baetens over het belang van mentaal welzijn.)
    Ontdek >
  • To consume or not to consume? Laura From The Desert on sustainability (een gesprek met Laura From The Desert en VUB-professor Eveline Peeters over de reis naar een duurzamer leven)
    ​Ontdek >
  • The power of sports in the fight against poverty: how Abdullah Sediqi became a refugee athlete (een gesprek met Abdullah Sediqi over hoe zijn carrière als Olympisch atleet Taekwondo begon bij het vluchten uit zijn thuisland Afghanistan. Professor Marc Theeboom legt uit wat de positieve effecten van sport kunnen betekenen in de strijd tegen armoede)
    Ontdek >
  • De verbindende kracht van kunst in een stedelijke context (volgt later)
  • Gender(on)gelijkheid (volgt later)
  • Culturele diplomatie (volgt later)
  • Belang van dekolonialisme (volgt later)
  • Inclusie in het onderwijs (volgt later)

Met de nieuwe podcastreeks ‘Rebels with a cause’ is de VUB trouwens niet aan haar proefstuk toe. In april van dit jaar lanceerde ze al een podcastreeks rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, ‘Scientists with a Cause’. In die eerste reeks kwamen wetenchappers aan het woord over hun onderzoek, hun visie en de oplossingen die ze nastreven voor een duurzame toekomst.

Voor de maatschappij, door de maatschappij

Als Urban Engaged University engageert de VUB zich om, via onderzoek, onderwijs en maatschappelijk relevante projecten, mee te bouwen aan een duurzame toekomst. Ze laat zich hierbij leiden door de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, waarmee we onze planeet en haar bewoners richting duurzaamheid loodsen, weg van armoede en klimaatverandering. ​

Via verschillende initiatieven onder de projectnaam ‘De Wereld Heeft Je Nodig’ geeft de universiteit vorm aan dat maatschappelijk engagement. Ze definieert zes actieterreinen: People, Peace, Prosperity, Planet, Partnership en Poincaré. Met de P van Poincaré wordt verwezen naar de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB het principe van het Vrij Onderzoek ontleent, en van waaruit haar wetenschappers de duurzaamheidsdoelstellingen nastreven. Rond iedere P worden verschillende initiatieven samengebracht, opgestart en uitgebouwd, door en voor onze studenten, onderzoekers en medewerkers.

De nieuwe podcastreeks ‘Rebels with a cause’ is één van de initiatieven van ‘De Wereld Heeft Je Nodig’.

Story image
Nathalie Vlaemynck