VUB start podcast Scientists with a Cause rond duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

‘approved by Luc Haekens’

De Vrije Universiteit Brussel is een urban engaged university die een duurzame maatschappij hoog in het vaandel draagt. Met haar onderwijs en wetenschappelijk onderzoek draagt ze bij aan de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. Met haar podcastreeks rond de SDG’s, Scientists with a Cause, wil de VUB zichtbaarheid geven aan de maatschappelijke relevantie van het wetenschappelijke onderzoek dat aan de VUB wordt gedaan.

Scientists with a cause

In de podcastreeks Scientists with a Cause ontdekt de luisteraar welke bijdrage VUB-wetenschappers leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, de 17 doelen waarmee de Verenigde Naties onze planeet en haar bewoners richting duurzaamheid wil loodsen, weg van armoede en klimaatverandering.

Hoe gaan onze wetenschappers hiervoor te werk en wat gebeurt er eigenlijk achter de muren van de VUB? De wetenschappers komen hierbij zelf aan het woord, over hun onderzoek, over hun visie, over de oplossingen die zij nastreven en waarom dit ook van belang is onze toekomst.

Karin Vanderkerken, vice-rector Onderzoeksbeleid: “VUB-wetenschappers werken met ontzettend veel grinta aan hun onderzoeksopdracht. Jarenlang verdiepen ze zich in een maatschappelijk vraagstuk. In deze podcastreeks vertellen ze met passie over hun expertisedomein. We hopen dat we hiermee jonge en minder jonge mensen kunnen inspireren voor de wetenschap, maar nog meer voor het belang en de urgentie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.”

Met de goedkeuring van Luc Haekens

De reeks werd gemaakt in samenwerking met The Podcast Planet, het productiehuis van mediamaker Luc Haekens. Als podcastexpert en reporter weet hij als geen ander hoe een breed publiek te enthousiasmeren en was hij de eerste om op de kar te springen om het werk van wetenschappers dichter bij het Vlaamse publiek te brengen.

Luc Haekens: "Podcasts openen een nieuwe wereld, en niets zo boeiend als de wondere wereld van de wetenschap. Zonder beelden zie je zoveel meer."

10 afleveringen

De eerste vier afleveringen werden alvast gelanceerd. De afleveringen zijn deels in het Nederlands, deels in het Engels. Vanaf mei lanceert de VUB om de twee weken een nieuwe podcast. Abonneren kan je hier

• Hoe duurzaam is Vinted? Ontdek de podcast
  • Wat vertellen opgegraven botten over onze voorouders? Ontdek de podcast - (Engelstalig)
  • Maakt de mens plaats voor robotica? Ontdek de podcast (Engelstalig)
  • Waarom wisselen Denemarken en Noorwegen hernieuwbare energie uit? Ontdek de podcast
  • Release op 9 mei - Duurzame oceanen
  • Release op 23 mei – Klimaatopwarming
  • Release op 6 juni – Proper water
  • Release op 20 juni – Vrede en gerechtigheid
  • Release op 4 juli – Duurzame consumptie en productie
  • Release op 18 juli - Voedselzekerheid

De Wereld heeft je nodig

De podcastreeks kadert in het VUB-project De Wereld heeft je Nodig. Geïnspireerd door de Duurzaamheidsdoelstellingen van de VN zette de VUB dit project op. Hierbij zet zij in op zes P’s: People, Peace, Prosperity, Planet, Partnership en Poincaré. Met de P van Poincaré wordt verwezen naar de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB het principe van het Vrij Onderzoek ontleent, en van waaruit haar wetenschappers de duurzaamheidsdoelstellingen nastreven. Rond iedere P worden verschillende initiatieven samengebracht , opgestart en uitgebouwd, door en voor onze studenten, onderzoekers en medewerkers.

WE LW IR ES LK RC GF PE CO
Lies Feron