Nieuwe VUB-opleiding en -onderzoeksprogramma media-economie wil media-industrie versterken

‘Postgraduate Media Economics’ pakt uit met topexperts uit mediasector en buitenlandse onderzoeksinstellingen

Woensdag 13 juni 2018 — In september 2018 start de Vrije Universiteit Brussel met een gloednieuwe Engelstalige opleiding in Media Economics. De opleiding kadert binnen het Mediahub Brussel-project dat op dinsdag 19 juni gelanceerd wordt en richt zich in eerste instantie tot professionals uit gevestigde mediabedrijven en start-ups. Bedoeling is de lokale media-industrie te helpen het hoofd te bieden aan de vaak disruptieve ontwikkelingen in hun sector. “Vanuit de sector is de nood groot aan een dergelijke gespecialiseerde opleiding,” zegt prof. Karen Donders van de VUB-onderzoekgroep SMIT, die de opleiding organiseert. Tegelijk met de opleiding, waaraan topdeskundigen van Google, Spotify, Telenet en vele andere grote namen uit de sector meewerken, investeert SMIT ook in een uitgebreid programma voor fundamenteel en toegepast media-onderzoek.

Het nieuwe ‘Postgraduate in Media Economics’ is een onderdeel van het Mediahub Brussel-project, waarmee Vlaams minister van Media en Brussel Sven Gatz het grote belang van de hoofdstad voor de mediasector wil beklemtonen. Brussel en de Vlaamse Rand zijn immers goed voor bijna de helft van de totale waarde die de Belgische mediasector genereert. Door nauw samen te werken met de Vrije Universiteit Brussel wil de minister de lokale bedrijven, doorgroeiers en start-ups uit de mediasector ondersteunen met de broodnodige kennis en expertise om succesvol te blijven concurreren in een landschap dat steeds sneller verandert.

De nieuwe opleiding in Media Economics en het eraan gekoppelde onderzoeksprogramma worden voorgesteld tijdens de officiële lancering van Mediahub Brussel op dinsdag 19 juni. Dat gebeurt in aanwezigheid van VUB-rector Caroline Pauwels en Vlaams minister van Media en Brussel Sven Gatz. De voorstelling gaat gepaard met een conferentie met als keynote speaker Thierry Geerts, directeur van Google Belgium. Meer info over de lancering en het programma van Mediahub Brussel vindt u hier.

 

NOOT VOOR DE PERS

Wij nodigen u graag uit voor een gesprek met prof. Karen Donders en Senior Researcher Olivier Braet van SMIT, initiatiefnemers van het nieuwe post-graduaat. Zij kunnen dieper ingaan op de impact van de disruptie in de mediasector voor bestaande mediabedrijven en start-ups en het belang van meer wetenschappelijk onderzoek voor de mediasector. Het gesprek kan zowel telefonisch verlopen als dinsdagmiddag as voor de officiële lancering van de mediahub en het nieuwe postgraduaat media economics. Voor afspraken of meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van de VUB.

The Media Economics Programme at the VUB