Nieuwe VUB-leerstoel ontwikkelt strategieën voor duurzame toekomst van nieuwsmedia

Leerstoel gesteund door Roularta wordt ingehuldigd tijdens tweede jaarlijkse MediaHub Brussels conferentie op 27 juni

De Vrije Universiteit Brussel en mediabedrijf Roularta Media Group lanceren samen de nieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media”. Leerstoelhouders Prof. Dr. Karen Donders en Prof. Dr. Ike Picone van de VUB zullen binnen dit initiatief zelf onderzoek doen en onderzoek stimuleren naar manieren waarop nieuwsmediabedrijven duurzaam kunnen innoveren om ook in de toekomst (financieel) te overleven, niet aan vertrouwen in te boeten en kwalitatief nieuws te blijven produceren. Dat is nodig, want klassieke media staan vandaag bijzonder onder druk en hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden.

De dalende inkomsten uit advertenties - die alsmaar meer worden opgeslokt door digitale spelers als Facebook en Google -, de lage bereidbaarheid van nieuwsgebruikers om te betalen voor (online) nieuws en het veranderende consumptiegedrag van deze consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee nieuwsmedia zoals kranten, magazines, radio en tv vandaag mee af te rekenen krijgen. Die competitieve omgeving verleidt media er soms toe om terug te grijpen naar bijvoorbeeld clickbait en branded content, wat op korte termijn wel rendabel is maar op lange termijn haar geloofwaardigheid bedreigt en dus ook haar maatschappelijke rol om het grote publiek correct te informeren.

Prof. Dr. Donders en Prof. Dr. Picone, beiden verbonden aan de Smart Media unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, zullen daarom binnen de gloednieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media” op zoek gaan naar duurzame innovaties binnen informatiemedia die antwoorden bieden op deze uitdagingen. Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren. “Het medialandschap verandert razendsnel en dat vereist ook aanpassingen van de mediabedrijven. Wij willen hen daarin begeleiden en zorgen dat ze ook in de toekomst gezond zijn en kwaliteitsvolle informatie bieden” aldus de leerstoelhouders.

Met de steun van de media
De oprichting van de leerstoel wordt bovendien ook gesteund door Roularta Media Group, die vandaag onder meer marktleider is op vlak van magazines.

Noot voor de pers:
U bent van harte uitgenodigd op de officiële inhuldiging van de leerstoel tijdens de eerste MediaHub-conferentie op donderdag 27 juni 2019 om 16u30 in The Square (Kunstberg, 1000 Brussel). Ook Prof. Dr. Pieter Ballon en mr. Xavier Bouckaert zijn aanwezig. U kan uiteraard na afloop met hen spreken, alsook met leerstoelhouders Prof. Dr. Donders en Prof. Dr. Picone. Gelieve uw komst te bevestigen bij Sicco Wittermans, persrelaties VUB ([email protected] of 02/629 21 37).

Voor meer informatie over de MediaHub-conferentie: http://smit.vub.ac.be/event/mediahub-brussels-annual-conference-innovating-media-economics

Programma (16u30 – 17u30) :

• Welkomstwoord door Prof. Dr. Pieter Ballon (directeur van SMIT)
  • Inleiding door mr. Xavier Bouckaert (CEO Roularta)
  • The Reuters Institute for Journalism’s News Report 2019”: Eerste resultaten rond personalisering en vertrouwen in een digitaal tijdperk door Prof. Dr. Ike Picone (leerstoelhouder, imec-smit en VUB)
  • Slotconclusies door Prof. Dr. Karen Donders (leerstoelhouder, imec-SMIT en VUB)
Prof. Dr. Karen Donders