Meer sport en gezonde voeding maken jongeren minder moe én boosten concentratievermogen

Nieuwe VUB-studie benadrukt belang van actieve levensstijl voor tieners

Een kwart van de tieners voelt zich minstens 1x per week ernstig vermoeid. Vooral jongeren met obesitas  vertonen een hogere vermoeidheid en verminderde cognitieve performantie in vergelijking met jongeren met een normaal lichaamsgewicht. Uit nieuwe doctoraatsonderzoek van Stijn Vantieghem (VUB, Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesietherapie) blijkt nu dat een verhoogd vetpercentage en een ongezonde levensstijl, met te weinig lichaamsbeweging, belangrijke indicatoren zijn voor het vermoeidheidsgevoel. Hij dringt daarom aan om adolescenten meer te doen bewegen en een gezondere levensstijl aan te meten.

De kersvers doctor in de Bewegings- en Sportwetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel onderzocht onder begeleiding van promoteren prof. dr. Steven Provyn, prof. dr. Ivan Bautmans en prof. dr. Jonathan Tresignie de factoren die gelinkt zijn met een verhoogd vermoeidheidsgevoel bij jongeren, en focuste zich in het bijzonder op lichaamsgewicht en vetpercentage aangezien jongeren met obesitas vaker klagen over vermoeidheid en verminderd cognitief functioneren vertonen. Hij volgde voor zijn onderzoek 299 jongeren met obesitas die in het Zeepreventorium deelnamen aan een gewichtsverliesprogramma met onder meer een aangepast dieet en meer sport. Vantieghem stelde vast dat het programma een positieve impact had op de vermoeidheid van de spieren en op het algemene vermoeidheidsgevoel van deze jongeren. Ook minder lichaamsvet na de interventie werd geassocieerd met een verminderd vermoeidheidsgevoel.

Uit een gelijkaardig experiment bij 452 tieners met een normaal gewicht bleek eveneens dat een hogere vetmassa en verminderde lichaamsbeweging gelinkt zijn aan een hogere ervaren vermoeidheid.

Beweging maakt hersenen wakkerder
Vantieghem stelde eveneens vast dat gewichtsverliesprogramma’s ook een gunstig effect hebben op de cognitie van de jongeren. Verbeterd cognitief functioneren na een interventie bleek gelinkt te zijn aan een lager vermoeidheidsgevoel.

“Deze onderzoeksresultaten tonen hoe belangrijk het is voor jongeren en kinderen om voldoende te bewegen. In de eerste plaats natuurlijk om overgewicht te vermijden want we weten dat obesitas op jonge leeftijd vaak leidt tot obesitas op latere leeftijd en dat het naarmate je ouder wordt moeilijker is om gewicht te verliezen. Maar beweging houdt jongeren ook mentaal scherp en dat is cruciaal omdat ze constant bijleren. Als je weet dat de Belgische tieners tussen 12 en 18 jaar gemiddeld 8 uur per dag* stilzitten is het duidelijk dat er hier werk op de plank ligt. Ouders, scholen maar ook beleidsmakers dragen een grote verantwoordelijkheid om jongeren een gezonde levensstijl aan te leren” aldus Vantieghem.

*Cijfers van het Vlaams Instituut Gezond Leven

Stijn Vantieghem Onderzoeksgroep ARCS