Mediahub Brussels maakt van hoofdstad place to be voor mediasector

VUB en Gatz investeren 1,4 miljoen in Mediahub, opleiding en onderzoek

 

Brussel is de mediastad bij uitstek. Dat toont recent onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) aan. Met 39% van de media-activiteiten in België spant de hoofdstad de kroon. Minister van Media en Brussel Sven Gatz en de VUB richten daarom, samen met de bedrijfswereld, een ‘Mediahub Brussels’ op. Dit vehikel moet verder inspelen op de prominente aanwezigheid in het hoofdstedelijk gewest van zowel traditionele mediabedrijven als jonge ondernemingen die zich toeleggen op nieuwe media.  Om de mediasector met actuele kennis en opgeleid personeel te voeden,  komt er ook een gloednieuw postgraduaat in Media Economics.

Als belangrijkste mediapool van het land heeft het Brussels hoofdstedelijk gewest in de mediasector een grote voorsprong op steden als Antwerpen (10%) en Mechelen (5%). Ook na de verhuis van bijvoorbeeld De Persgroep/Medialaan blijft de Europese hoofdstad dé plek om als mediabedrijf aanwezig te zijn.

De mediasector in de hoofdstad zorgt met meer dan 16.000 jobs (2,7% van de actieve bevolking in Brussel) voor heel wat werkgelegenheid in Brussel. De Brusselse mediasector kende bovendien de afgelopen jaren een gemiddelde jaarlijkse groei van 2,5%, een hoger groeicijfer dan het gemiddelde in de Belgische en de Brusselse economie. De netto toegevoegde waarde van de mediasector (nieuwsmedia, radio- en tv-omroepen, audiovisuele producenten, nieuws- en fotoagentschappen, pre-media en spelers uit de reclame- en marketingwereld) in Brussel en de Vlaamse Rand bedroeg 1,67 miljard euro in 2016.

Minister Gatz: “De Mediahub Brussels zal inzetten op het verwerven van kennis, die kennis delen en van daaruit groei realiseren. We willen bedrijven die actief zijn in de media, mediatech en ICT-sector de kans bieden om beter om te gaan met de verschillende uitdagingen van ons snel veranderend en internationaler wordend medialandschap. Mediahub Brussels zal initiatieven op vlak van media en innovatie groeperen om kennis en ervaringen uit te wisselen, internationale opportuniteiten te grijpen en start ups te ondersteunen.”

Om nieuwe kennis te creëren wordt Mediahub Brussels ondergebracht binnen de VUB en haar onderzoeksgroep Studies in Media, Innovation and Technology (SMIT). SMIT en de VUB starten volgend jaar met een nieuw Engelstalig postgraduaat in Media Economics en met vier doctoraatsonderzoeken. Daarvoor trekt de universiteit 900.000 euro uit.

Caroline Pauwels, rector VUB: “Dit nieuw postgraduaat is een schot in de roos. Op dit moment zijn er al preregistraties binnen uit meer dan twintig landen, waaronder China en India. De mediasector evolueert dermate snel dat er een grote behoefte blijkt aan een opleiding die flexibel is en kort van duur. Zo krijgen ook mensen die reeds tewerkgesteld zijn in de sector de kans om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen en deze te integreren in hun bedrijf.”

De Vlaamse overheid en de VUB trekken respectievelijk 500.000 en 900.000 euro uit voor de opstart van de Mediahub Brussels. Ook de privésector werkt mee aan de uitbouw van de hub. Via samenwerkingen wordt nu alvast 500.000 euro geïnvesteerd in toegepast onderzoek. Het startschot van de Mediahub Brussels werd  vandaag gegeven tijdens een conferentie in het centrum van Brussel.

Meer info over de lancering van Mediahub Brussels vindt u hier.

Contacteer ons
Geert Goessaert Persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel
Karen Donders Professor VUB-SMIT, Vrije Universiteit Brussel
Olivier Braet Senior Researcher VUB-SMIT, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel
Karen Donders Professor VUB-SMIT, Vrije Universiteit Brussel
Olivier Braet Senior Researcher VUB-SMIT, Vrije Universiteit Brussel
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel