Marslanding live op de VUB

Rector Caroline Pauwels in LA te gast bij ruimteorganisatie

De Vrije Universiteit Brussel organiseert maandag 26 november een live-streaming van de landing van het ruimtetuig InSight op Mars. Om 21 uur Belgische tijd landt InSight op de rode planeet. Rector Caroline Pauwels zal live commentaar geven vanuit Pasadena waar ze te gast is bij de JPL Institute van de NASA. Insight is de opvolger van het zeer succesvolle Marsvoertuig Curiosity. Het event vindt plaats in de promotiezaal van gebouw D op de VUB-campus in Etterbeek. Journalisten zijn van harte welkom.  Geologie en astronomie professoren Philippe Claeys, Stijn Buitink, Joris Blommaert, Steven Goderis en Dany Vanbeveren zijn aanwezig om uitleg te geven.

De Marslanding wordt op de VUB live vertoond, zodat studenten en geïnteresseerden dit unieke gebeuren op een groot scherm kunnen volgen. Vooraf wordt een toelichting gegeven door VUB-sterrenkundigen. Rector Caroline Pauwels zal de landing “live” bijwonen in het Jet Propulsion Laboratory in Californië. Zij zal voor de uitzending live vanuit de Verenigde Staten haar commentaar geven voor de studenten in Brussel.

Oorsprong planeten

InSight is de eerste Mars-landing van NASA sinds de Curiosity-rover in 2012. Het ruimtevaartuig Curiosity hield de hele wereld destijds langdurig in haar ban en was wetenschappelijk een zeer groot succes.

InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) maakt onderdeel uit van NASA’s Discoveryprogramma dat de inwendige structuur van de planeet Mars onderzoekt. Behalve een Marsmissie is het ook een onderzoek naar het ontstaan van aardachtige planeten, zoals de aarde zelf. InSight heeft instrumenten aan boord waarmee het diep onder het oppervlak op zoek gaat naar sporen van de oorsprong en evolutie (differentiatie, vulkanism, platentektoniek) van planeten.

18:30 Welkom

18:50 Presentatie prof. dr. Philippe Claeys: Internal structure of the red planet

19:10 Presentatie prof. dr. Steven Goderis: Meteorites messengers from Mars

19:30 Panel discussion/questions (professoren Stijn Buitinck, Dany Vanbeveren, Joris Blommaert, Phillipe Claeys, Steven Goderis)

20:00 Contact met rector & inschakelen op NASA broadcast

21:00 Verwachte landing

21:30 Einde broadcast

De contactgegevens van Philippe Claeys, Stijn Buitink, Joris Blommaert, Steven Goderis en Dany Vanbeveren kunt u verkrijgen bij de persrelaties.

Sicco Wittermans Persrelaties, Vrije Universiteit Brussel