Lieve Lambrechts is de Brusselse wetenschapsambassadrice van het jaar

Lieve Lambrechts is Brusselse wetenschapsambassadrice van het jaar. Zij is onderzoeker Toegepaste Fysica aan de VUB, was één van de kandidates van de WATS-campagne van Innoviris die jonge meisjes aanmoedigt om voor een wetenschappelijke of technologische richting en carrière te kiezen. De laureate zal het komende jaar beschikbaar zijn voor campagnes en evenementen rond wetenschapssensibilisering in Brussel en ontvangt daarnaast een som van 10.000 euro. De prijs werd uitgereikt door Fadila Laanan, Brussels Staatssecretaris voor Wetenschappelijk Onderzoek, tijdens het WATS-slotevenement in de Sint-Gorikshallen.

Slechts 25% van de studenten die afstuderen in een wetenschappelijke of technische studierichting zijn vrouwen. Dit bewijst dat het nodig is meisjes aan te moedigen om voor een wetenschappelijke carrière te kiezen. Daarom bedacht Innoviris, het Brussels Instituut voor Onderzoek en Innovatie, de campagne WATS – Women Award in Technology and Science. Het doel van deze campagne? Inspirerende vrouwelijke wetenschappers in de kijker zetten en op die manier jonge meisjes aanmoedigen om voor een wetenschappelijk of technologische richting en carrière te kiezen.

“WATS laat jonge Brusselaars zien dat iedereen aan wetenschappen kan doen. Ik wil vechten tegen het idee dat een wetenschappelijke carrière enkel voor mannen is weggelegd. Iedereen, vrouw of man, kan zijn eigen weg kiezen en bewijzen dat stereotypes niet kloppen”, benadrukt Fadila Laanan, Brussels Staatssecretaris voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Van Superwoman naar rolmodel

WATS ging van start in oktober 2017. De zes initiële kandidates, actief in uiteenlopende wetenschappelijke en technische disciplines, kropen voor de campagnevideo en de website in de huid van echte superhelden met magische krachten. Daarnaast maakten ze elk een korte video waarin ze zichzelf voorstellen. Van 22 januari tot 4 februari waren er ook affiches van de kandidates in hun werkomgeving te zien in het Brusselse straatbeeld. Van mysterieuze superwomen naar toegankelijke rolmodellen in hun dagelijkse werkcontext. Dat was de boodschap die Innoviris wou uitdragen. Jongeren kregen tot 11 februari de kans om op www.wats.brussels te stemmen voor hun favoriete kandidate.

De vijf kandidates met de meeste stemmen moesten het deze namiddag tijdens het slotevenement in de Sint-Gorikshallen tegen elkaar opnemen in een ‘pitch battle’. Ze kregen elk vijf minuten om zichzelf voor te stellen. Daarna koos de WATS-jury met onder andere Lieven Scheire, Steven Stroeykens en Angelique Van Ombergen samen met de jongerenjury Lieve Lambrechts als ambassadrice omwille van haar communicatievaardigheden en de manier waarop ze haar onderzoek toegankelijk maakt voor het brede publiek.

Lieve Lambrechts, een gemotiveerde ambassadrice

Lieve Lambrechts, onderzoeker en onderwijsassistent in de Applied Physics Research Group aan de VUB, kwam als winnares uit de bus. Naast haar onderzoek naar transformatieoptica, zet ze zich in voor allerlei initiatieven zoals ToekomstATELIERdelAvenir, Dag van de Wetenschap en BRUTUS.

“Ik ben trots dat ik als ambassadrice van de Brusselse wetenschapsvrouwen zoveel talent mag vertegenwoordigen. Helaas zijn vrouwen nog steeds een minderheid in de wetenschappelijke en technologische wereld. Ik begrijp niet waarom… want ik zie de creativiteit en de intuïtie van vrouwen net als belangrijke troeven in dit domein. Ik hoop met deze prijs aan alle jonge meisjes te laten zien dat wetenschap en techniek ook iets voor hen kan zijn. Het prijzengeld komt dan ook goed van pas om mijn naschoolse STEM-workshops rond straffe vrouwen in de wetenschap verder uit te bouwen”

Sicco Wittermans Woordvoerder, Persrelaties VUB