KVS en VUB breken een lans voor meer verbeelding

Wetenschappers en artiesten worden Mindblowers op maandag 8 oktober

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) laten voor het tweede jaar op rij hun academische en culturele krachten op elkaar inwerken. Ze kozen voor ‘Verbeelding’ als centraal thema en Kultuurkaffee en Ritcs springen mee op de kar. “Pas wanneer je het ondenkbare denkt, inbeeldt en verbeeldt, kunnen nieuwe horizonten ontstaan,” stellen VUB-rector Caroline Pauwels en artistiek leider van KVS Michael De Cock.

De pers is van harte uitgenodigd om zich mee te laten inspireren, maandag 8 oktober vanaf 18u.

Mindblowers brengt een uitgekiende keuze aan binnen- en buitenlandse denkers en kunstenaars die zich in ware TED talkstijl buigen over de vele aspecten verbonden aan ‘verbeelding’. Verwacht je aan korte, krachtige en urgente interventies op het kruispunt van kunst, cultuur, performance en reflectie.

“Kunstenaars en academici delen meer met elkaar dan op het eerste gezicht lijkt,” stellen VUB-rector Caroline Pauwels en artistiek leider Michael De Cock (KVS) vast. “Allebei bevragen ze de maatschappij, voeren onderzoek uit en delen hun bevindingen met toeschouwers en lezers. En allemaal zijn ze het erover eens: Het is enkel door buiten de hokjes te denken, dat nieuwe inzichten kunnen ontstaan.”

Een ferm statement om buiten de comfortzone te treden, dat wil Mindblowers zijn. KVS en VUB zetten dan ook hun beste krachten in. Mindblowing inzichten en performances mag je verwachten van hoogleraar Mireille Hildebrandt, choreografe Moya Michael, muzikante en zangeres Ana Naqe, cultuurfilosoof en agoog Pieter Meurs, onzichtbaarheidsingenieur Vincent Ginis, theatermakers Pieter en Johannes Genard, verhalenverteller Pitcho Womba Konga, Emilie Grégoire en Jad Zeitouni van studiekring vrij onderzoek, filmmaker Ellen Vermeulen en ingenieur-architect Niels De Temmerman. Daarna kunnen aanwezigen hun hoofd weer leegmaken op de afterparty met Open Bar en Silent Disco.

Lectures en performances dus op het scherp van de snee, om daarna wakker en geïnspireerd de wereld opnieuw in te stappen.

Meer info en gratis perstickets:

Voor KVS: Inge Jooris, [email protected], 0483 54 73 88