MINDBLOWERS. Kunstenaars en VUB-wetenschappers buigen zich over en voor SCHOONHEID

Dinsdag 13 oktober 2020 – 18u-21u – plein achter KVS, Arduinkaai 7-1000 Brussel of via livestream – toegang gratis

Al voor de vierde keer op rij trappen de Vrije Universiteit Brussel en KVS samen het nieuwe academiejaar en cultuurseizoen af met Mindblowers. Het centrale thema dit jaar is SCHOONHEID, een gegeven dat al eeuwenlang terugkeert in het werk van zowel wetenschappers als kunstenaars. Professoren van de VUB en enkele vooraanstaande (Brusselse) artiesten zullen zich met unieke en zintuigprikkelende performances buigen over wat schoonheid is, wat schoonheid betekent in crisistijden en hoe schoonheid in kunst en wetenschap vervat kunnen worden.

“Met Mindblowers laten we de academische en culturele krachten op elkaar inwerken en in dialoog met elkaar gaan. En dat is ook precies de boodschap die we willen brengen: oplossingen vinden voor uitdagingen en bouwen aan de samenleving van morgen doen we niet vanuit het eigen gelijk, maar door samenwerking en dialoog” aldus VUB-rector Caroline Pauwels.

Het evenement – dat dit jaar ook digitaal te volgen is – wordt geopend door Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin Dalle. De avond vindt coronaproof én in de buitenlucht plaats, op het plein achter de KVS en wordt gepresenteerd door VUB-studente Anouk Haenen en VUB-PhD-studente Carmen Mazijn.

Programma

• Professor Ilse Smolders (expert in drugs en farmacologie) voert het publiek mee naar de wereld van het esthetische brein, de schoonheid, het plezier en de kunst.
  • Professor agogische wetenschappen Free De Backer en kunstenaar-onderzoeker Peter de Cupere gaan  in op de verborgen schoonheid van de reukzin.
  • Danser en choreograaf Yassin Mrabtifi onderzoekt de schoonheid van het dansende lichaam versus de stad.
  • Brussels patissier Jean-Charles Zaquine (maison Zack) maakt speciaal voor Mindblowers gebakjes die het publiek zullen onderdompelen in de schoonheid van de smaak en de vier seizoenen. Sayuri Nagoya en Frederik Hildebrand begeleiden degustatie op pianoforte en viola da gamba.
  • Filosoof en professor Laurent de Sutter gaat met kunstenaar Koen Vanmechelen in gesprek over het politieke, het vreemde en de (post-)coronamaatschappij. Graficus en posterontwerper Amira Daoudi legt uit wat schoonheid voor haar betekent en hoe het haar leven bepaalt.
  • Professor Jean-Paul Van Bendegem ontrafelt de geheimen van de stelling van Pythgoras op de piano.
  • Als afsluiter rijmt nationaal kampioen slam poetry Lisette Ma Neza moeilijke onderwerpen met poëtische oplossingen.
  • Bloemenkunstenaar Thierry Boutemy maakt voor “Mindblowers” uitzonderlijk een installatie met bomen en bloemen op het achterplein van KVS in samenwerking met Leefmilieu Brussel.

De toegang is gratis maar er moet wel online geresereveerd worden. De livestream kan u volgen via https://247.kvs.be/

Dit evenement wordt mogelijk gemaakt met de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Leefmilieu Brussel, Humanistisch Verbond en Innoviris.

Noot voor de pers

U bent van harte welkom om “Mindblowers” (digitaal) bij te wonen. U kan na de voorstelling indien gewenst spreken met de aanwezige professoren en kunstenaars. Komt u graag langs? Gelieve uw komst en uw interviewaanvragen te melden bij Lies Feron, VUB persrelaties ([email protected] of 0484/59 05 50).

CO
Lies Feron