Koen Vanmechelen zaait chaos en oogst verwondering op de VUB

Met Ab Chao – LaMouseion creëert de Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen een permanent, levend kunstwerk op de campus van de Vrije Universiteit Brussel in Etterbeek.

Zaterdag 23 oktober werd de nieuwe installatie Ab Chao – LaMouseion van Koen Vanmechelen ingehuldigd op de VUB-campus. De installatie bevindt zich op de voormalige studentenwoningen Willy Van Der Meeren, waar nieuwe innovatieve wetenschappelijke en maatschappelijk geëngageerde projecten vorm krijgen. Ab Chao – LaMouseion groeit voort uit een intense samenwerking tussen Vanmechelen en VUB en ULB rond LaMouseion; een gedurfd denkexperiment met en voor jongeren dat past binnen de filosofie en ruime geschiedenis van de VUB die kunst en wetenschap verbinden. Ab Chao - LaMouseion maakt deel uit van het Humanistisch Sculpturenpark, het uniek openluchtmuseum met permanente en tijdelijke kunstcollecties.

Ab Chao is een levende en groeiende installatie die LABIOMISTA, Vanmechelen’s evoluerende kunstwerk over de mix van het leven in Genk, verbindt met Brussel. Op de iconische Willy Van Der Meeren studentenwoningen plaatst de kunstenaar twee gigantische eieren en neon installaties; “Ab Chao” en “Fertility always comes from outside”.

Vanmechelen; “Ik injecteer met chaos op de campus ook vruchtbaarheid. Dat komt immers altijd van de buiten.” De installatie verwijst naar de kennisboxen van LaMouseion op LABIOMISTA, waar de AB OVO neons het begin van het project inluiden. Het binnenplein wordt omgevormd tot een centrale tuin met een grote variëteit aan kruiden, (fruit)bomen en planten. Terwijl deze nieuwe Brusselse tuin staat voor domesticatie, staat LABIOMISTA voor de as tussen domesticatie en wildernis. Volgens Vanmechelen kan uit de dans tussen orde en chaos, leven en innovatie ontstaan. Vanmechelen: “Het ei boven op een gebouw signaleert een potentiële, ondenkbare toekomst; het andere ei is al uitgekomen, en moet de wereld spoedig verbazen met haar bewoner. Maar het balanceert; het kan vallen of niet.”

Ab Chao – LaMouseion kwam tot stand binnen het project Het Ondenkbare Experiment, dat deze zomer van start ging. De afgelopen zomermaanden zakten tientallen studenten, voornamelijk van de VUB en ULB, af naar Genk om te participeren in dit gedurfde denkexperiment met als eerste focus Vrijheid. Zaterdag 23 oktober zullen de participerende jongeren hun ‘Chapter freedom’ afronden in aanwezigheid van het interdisciplinaire team dat het proces mee vormgaf. Het kennisexperiment is een onderdeel van Vanmechelens project LaMouseion, in samenwerking met de VUB, ULB en de Mouth Foundation.

CO
Lynn Tytgat Project Manager weKONEKT.brussels, Vrije Universiteit Brussel