Koen Geens bekleedt leerstoel Gommaar Van Oosterwyck 2017-2018

"Juridisch beroep van de toekomst"

De 19de Leerstoel Gommaar Van Oosterwyck is dit jaar toegekend aan minister van Justitie Koen Geens. De leerstoel zal plaatsvinden op vrijdag 27 april 2018 om 14 uur. De titel van de voordracht luidt: “Juridisch beroep van de toekomst”.

• Datum en uur Vrijdag 27 april 2018 om 14 uur (onthaal)
  • Plaats Marnix-Auditorium ING, ING Brussel, Marnixlaan 24, 1000 Brussel

Koen Geens studeerde in 1980 met grootste onderscheiding af als Licentiaat in de Rechten aan de KU Leuven en behaalde tevens een Master of Laws aan Harvard University (1981). In 1986 behaalde hij de titel van Doctor in de Rechten aan de KU Leuven met een proefschrift over ‘Het vrij beroep’, dat kort nadien werd bekroond met de tweejaarlijkse Staatsprijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Recht en Economie (1987) en met de vijfjaarlijkse Prijs Baron Emile Van Dievoet (1989). Koen Geens is sinds 1993 buitengewoon hoogleraar aan de KU Leuven en sinds 1986 (co-)directeur van het Jan Ronse Instituut voor Vennootschaps- en financieel recht. Hij is tevens voorzitter van de algemene vergadering van de Thomas More Hogescholen. Koen Geens is auteur van talloze publicaties, waaronder het Handboek Vennootschapsrecht. Hij is tevens hoofdredacteur van Commentaar Vennootschapsrecht en stichtend redactielid van het Tijdschrift Rechtspersoon en Vennootschap. Koen Geens was stichtend vennoot van het advocatenkantoor Eubelius en voorzitter van de Federatie voor Vrije en Intellectuele Beroepen. Koen Geens was in het verleden minister van Financiën en is thans minister van Justitie.

Leerstoel Gommaar Van Oosterwyck

De Opleiding Notariaat staat in voor de jaarlijkse organisatie van de leerstoel Gommaar Van Oosterwyck Met deze leerstoel wordt een drievoudig doel beoogd: hulde brengen aan ere-hoogleraar, ere-vrederechter en ere-notaris Gommaar Van Oosterwyck, een gelegenheid scheppen voor oud-studenten van de Opleiding Notariaat om de band met elkaar en met de medewerkers van de opleiding aan te halen, en het woord verlenen aan een gastspreker die een onderwerp dat in rechtstreeks verband staat met het notariaat en de daarmee verwante beroepen, op wetenschappelijke wijze behandelt. De leerstoel werd voor het eerst ingericht in het academiejaar 1999-2000.

Meer info

Alain Francois