Jubileumherdenking Saint-V van VUB en ULB op woensdag 20 november

Thema van studenten is “Minder bedeeld of minder verdeeld, citoyens invisibles et gouvernements nuisible.”

De officiële herdenkingsdag van de stichting van de Brusselse vrije universiteiten, op 20 november 1834 door Pierre-Théodore Verhaegen, is dit jaar heel bijzonder. De twee vrije universiteiten vieren namelijk hun 185ste verjaardag en de VUB viert haar 50ste verjaardag als onafhankelijke universiteit.  Ook is er een nieuw onderdeel in het programma: een bloemenhulde aan het nieuwe monument ‘De Stap’ van kunstenaar Jean Bilquin. Dit vreugdebeeld, dat voor het hoofdgebouw van de VUB staat, symboliseert het vertrouwen in de toekomst. In de namiddag start het studentenfeest Saint-V op de Grote Zavel. Het thema van dit jaar is “Minder bedeeld of minder verdeeld, citoyens invisibles et gouvernements nuisible.” Sint-Verhaegen vindt jaar plaats op woensdag 20 november.

Programma officiële herdenking

8u45 Bloemenhulde monument 'De Stap', Braemgebouw (Pleinlaan 2 - 1050 Brussel)

9u15 Bloemenhulde gefusilleerden Nationale Schietbaan (Kolonel Bourgstraat - 1030 Brussel)

Bloemenhulde Begraafplaats Brussel bij het graf van Théodore Verhaegen en bij het graf van Frans Kufferath.

11u15 Bloemenhulde monument ‘Groupe G’ en monument ter herinnering aan de slachtoffers van de barbarij (Campus Solbosch ULB, Square G - 1050 Brussel)

Bloemenhulde monument Francisco Ferrer en standbeeld Théodore Verhaegen (ULB)

12u00 Vertrek autobussen naar het Stadhuis van Brussel

12u30 Gemeenschappelijke zitting VUB-ULB in de Gotische Zaal van het Stadhuis van Brussel, op uitnodiging van de twee rectoren en burgemeester van Brussel Philippe Close

13u30 Glas van de Vriendschap in de Militiezaal

Groot studentenfeest op de Zavel

Na de officiële plechtigheden in de ochtend verzamelen de studenten van het Brussels Studenten Genootschap van de VUB en van de Association des Cercles étudiants van de ULB zich ’s middags op de Grote Zavel. Tussen 12u en 17u vieren zij daar uitbundig feest. Elke studentenkring heeft er zijn eigen tent. Om 16u vertrekt een optocht te voet van de Grote Zavel naar het Muntplein. Het eindpunt is dit jaar verschoven, omdat de Beurs door werkzaamheden niet bereikbaar is voor de stoet. Fanfaremuziek zal de optocht begeleiden.