Jorgen D’Hondt (VUB) voorzitter Europese commissie voor nieuwe deeltjesversnellers

ESSENTIËLE ROL TOEKOMST CERN

Op 16 november is te CERN de Belgische professor Jorgen D’Hondt van de Vrije Universiteit Brussel verkozen tot voorzitter van de Europese commissie voor nieuwe deeltjesversnellers. Met dit prestigieuze mandaat zal D’Hondt gedurende drie jaar het Europees onderzoek met de deeltjesversnellers wereldwijd vertegenwoordigen.

De deeltjesversneller te CERN draait op volle toeren. Deze unieke onderzoeks-infrastructuur is dermate groot dat men op mondiale schaal de koppen bij elkaar moet steken om tot globale keuzes en samenwerking te komen. Als nieuwe vertegenwoordiger van Europa zal professor Jorgen D’Hondt met collega’s uit andere continenten het pad voorbereiden voor nieuwe grote deeltjesversnellers. De belangrijkste doelstelling is om in 2020 een rapport af te leveren waarmee de onderzoeksgemeenschap haar strategie voor de toekomst bepaalt. Omdat deze deeltjesversnellers verschillende miljarden euro’s kosten en de inzet vragen van vele duizenden onderzoekers en ingenieurs voor de opbouw en uitbating (vb. 13000 onderzoekers zijn verbonden met CERN), is de rol van de voorzitter essentieel om tot een wereldwijde consensus te komen.

Zelfs met de huidige deeltjesversneller te CERN, de Large Hadron Collider, blijven diverse wetenschappelijke vragen onbeantwoord. De precieze meting van de eigenschappen van het Higgs deeltje, de zoektocht naar nieuwe deeltjes die de donkere materie in ons universum verklaren of nieuwe fenomenen die verklaren waarom er meer materie dan wel antimaterie is. Al deze vragen roepen om de bouw van nieuwe deeltjesversnellers. Opties die op tafel liggen zijn onder andere cirkelvormige versnellers met een omtrek van 100 kilometer of rechte versnellers tot wel 50 kilometer lang.

Foto’s Jorgen D’Hondt: http://w3.iihe.ac.be/~jdhondt/foto/

Jorgen D’Hondt is professor experimentele fysica aan de Vrije Universiteit Brussel, directeur van het Interuniversitair Instituut voor Hoge Energieën (IIHE,http://w3.iihe.ac.be), voorzitter van het departement fysica en coördinator van het excellentiecentrum High-Energy Physics. Gedurende de laatste drie jaar was hij de voorzitter van de raad van bestuur van het CMS experiment te CERN met meer dan 200 instellingen wereldwijd en ongeveer 4000 medewerkers, en waarmee het Higgs deeltje ontdekt werd (http://www.vub.ac.be/nieuws/2013/12/12/vub-prof-jorgen-dhondt-nieuwe-voorzitter-nobelprijs-experiment-cern ). Voordien was hij de voorzitter van de Jonge Academie in België en kreeg hij onder andere de erkenning “Young Scientist 2013” door het World Economic Forum.

Website ECFA (European Committee for Future Accelerators): https://ecfa.web.cern.ch