Jan Danckaert volgt Caroline Pauwels op

Rector ad-interim van de Vrije Universiteit Brussel tot start academiejaar 22-23

Vicerector onderwijs- en studentenbeleid Jan Danckaert volgt als ad-interim rector Caroline Pauwels op. Caroline Pauwels legde verleden week noodgedwongen haar taken neer door ziekte. Samen met de vicerectoren Karin Vanderkerken voor onderzoeksbeleid, Romain Meeusen voor internationaliseringsbeleid en Hugo Thienpont voor innovatie- en valorisatiebeleid zal Jan Danckaert het beleidsplan en de prioriteiten van Caroline Pauwels verder uitrollen. Tegelijk worden ook de verkiezingen voor een nieuwe rector georganiseerd. De ambtstermijn van deze laatste zal bij de start van het nieuwe academiejaar 2022-23 aanvangen.

Jan Danckaert (°1964) is professor fysica en actief binnen de faculteiten Ingenieurswetenschappen en Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen en maakt sinds 2016 deel uit van het team van vicerectoren rond Caroline Pauwels. Onder zijn leiding als vicerector onderwijs- en studentenbeleid heeft hij volop ingezet op blended learning, de integratie van face-to-face en online onderwijs. Daarnaast liet hij de VUB als eerste Vlaamse universiteit de nieuwe instellingsbrede review van de NVAO met positief resultaat doorlopen. In haar beoordelingsrapport was de commissie erg te spreken over de kwaliteitscultuur en de manier waarop studenten kunnen participeren in het bestuur.

Jan Danckaert zal zich de komende maanden prioritair toeleggen op de werking van EUTOPIA European University, de alliantie van tien universiteiten in Europa, de verdere groei van de VUB als referentie op het vlak van onderzoek en ontwikkeling, de kordate aanpak en preventie van ongewenst grensoverschrijdend gedrag en het welzijn van personeel en studenten.

“Het is met gemengde gevoelens dat ik als rector ad-interim de taken van Caroline Pauwels opneem. Wij betreuren ten zeerste haar vertrek door ziekte maar zullen de beleidsprioriteiten die haar zo nauw aan het hart liggen met gedrevenheid en toewijding verder uitvoeren. Ik dank daarbij de raad van bestuur en in het bijzonder mijn collega-vicerectoren voor het vertrouwen dat zij mij schenken. We gaan als een team verder om Caroline’s visie op de Vrije Universiteit Brussel als Urban Engaged University te realiseren.” aldus Prof. dr. Jan Danckaert.

Meer info

Voor interviews met Jan Danckaert contacteer de persrelaties van de VUB.

CO
Sicco Wittermans