Nieuwe VUB-website toont ieders persoonlijke klimaattoekomst

Internationaal team van klimaatwetenschappers lanceert #MyClimateFuture

Huidige generaties worden ernstig bedreigd door de klimaatverandering. Dat blijkt uit internationaal onderzoek, onder leiding van VUB-klimaatwetenschapper prof. Wim Thiery, dat enkele weken geleden in Science bekend werd gemaakt. Dezelfde groep wetenschappers heeft nu een eenvoudige tool ontwikkeld waarmee elke burger op deze planeet kan nagaan hoeveel meer klimaatextremen hij/zij tijdens zijn/haar leven zal meemaken, in vergelijking met een wereld zonder klimaatverandering. De resultaten zijn gebaseerd op solide wetenschap.

Wim Thiery: "Ons doel is tweeledig. Ten eerste willen we mensen, jong en oud, op een eenvoudige manier laten zien wat de klimaatverandering voor hen persoonlijk kan betekenen. Op onze website https://myclimatefuture.info/ kan iedereen leeftijd, regio en een mogelijk opwarmingsscenario selecteren. Hierbij is het belangrijk om weten dat we ernaar streven om deze informatie te geven op basis van de best beschikbare wetenschappelijke gegevens en analyses.

Ten tweede willen we mensen de mogelijkheid bieden om de resultaten te delen op sociale media. Op die manier willen we het bewustzijn over de klimaatverandering vergroten bij een breed publiek en bij de beleidsmakers die eind deze week samenkomen op de COP26 in Glasgow. Ik nodig jullie dus allemaal uit om de test te doen en uw persoonlijke #MyClimateFuture resultaat op Twitter, Facebook of een andere sociale media te posten."

De wetenschap achter de tool

Een team van klimaatonderzoekers onder leiding van de onderzoeksgroep BCLIMATE van de Vrije Universiteit Brussel heeft vijf verschillende soorten data gecombineerd om deze interactieve tool te maken:

• recent gegenereerde simulaties op wereldschaal van klimaateffecten in zes categorieën van extreme gebeurtenissen;
  • scenario's voor de wereldgemiddelde temperatuur, opgesteld ter ondersteuning van het speciale rapport van de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering (IPCC) over de opwarming van de aarde met 1,5°C;
  • gegevens over de levensverwachting uit de World Population Prospects van de Verenigde Naties;
  • bevolkingsreconstructies en -projecties;
  • gegevens op nationaal niveau over de omvang van cohorten, verstrekt door de Human Capital Data Explorer van het Wittgenstein Centre.

De onderzoekers berekenden de blootstelling van een gemiddeld persoon aan klimaatextremen gedurende zijn/haar hele leven in 178 landen, 11 regio's en de hele wereld, en vergeleken vervolgens verschillende leeftijdsgroepen om conservatieve schattingen te berekenen van de blootstelling aan extreme gebeurtenissen gedurende het hele leven als gevolg van door de mens veroorzaakte klimaatverandering. De gedetailleerde methoden en resultaten van deze analyse zijn opgenomen in de Science publicatie.

Wim Thiery

@WimThiery

Bijkomende informatie

Link naar nieuwe website: www.myclimatefuture.info

Link naar wetenschappelijk artikel: www.science.org/doi/10.1126/science.abi7339

Link naar Save The Children rapport: https://resourcecentre.savethechildren.net/library/born-climate-crisis-why-we-must-act-now-secure-childrens-rights

Link naar VUB persbericht over Science paper: https://press.vub.ac.be/the-kids-arent-alright#

De studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), ETH Zurich, Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), Imperial College London, International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA), Climate Analytics, Humboldt University, Massachusetts Institute of Technology (MIT), Deutscher Wetterdienst (DWD), MeteoSwiss, East China Normal University, Zhejiang University, Institut Pierre Simon Laplace (IPSL), The Cyprus Institute, University of Liège, Foundation for Research and Technology Hellas, University of Nottingham, National Institute for Environmental Studies Japan, Goethe University Frankfurt, Senckenberg Biodiversity and Climate Research Centre (SBiK-F), Universidad Pablo de Olavide, NASA Goddard Institute for Space Studies, Columbia University, Technical University of Crete, China Agricultural University, University of Vienna, Zhejiang University en Helmholtz-Zentrum Hereon.

WE
Lies Feron