In België ongekende nachtvlinder ontdekt op VUB-campus

Nieuwe soort vlinder in hoofdstad is ongewoon

Nachtvlinderonderzoeker Bart Van Camp ontdekte het bestaan van de Gelechia sestertiella op de campus van de VUB. Die soort was nog nooit gespot in de Benelux. Het beestje behoort tot de palpmotten, maar heeft nog geen Nederlandse naam. De vondst is uitzonderlijk voor een hoofdstedelijk gebied waar we weinig nachtvlinders verwachten. De VUB investeerde de voorbije jaren in het beter leren kennen, versterken en vrijwaren van de biodiversiteit van haar campussen. Hierdoor vinden heel wat bijzondere planten en dieren hun weg naar de Vrije Universiteit Brussel. Zo leeft ondermeer een zeldzame inheemse ringslang op de campus Jette en nu ook de tot nu toe in België ongekende nachtvlinder Gelechia sestertiella.

Bart Van Camp telde 110 soorten nachtvlinders op de VUB-campus te Etterbeek. Recent vond hij er ook 100 op de nabijgelegen site van de VRT. Bij elke vangst treft hij soorten aan die nog niet eerder werden gemeld in het hoofdstedelijk gewest. Tot op heden werden ongeveer 2.500 soorten nachtvlinders gespot in België.

Bart Van Camp, nachtvlindervanger:

“Het is ongelooflijk welke diversiteit er te vinden is in groene eilandjes in de stad zoals de VUB-campus. Maar het is nog ongelooflijker dat bijna niemand dat beseft. We moeten niet alleen inzetten op meer wetenschappelijk onderzoek naar stadsecologie, we moeten de mensen ook tónen wat voor moois er te vinden is aan hun achterdeur, in de straat of in de stad."

VUB verduurzaamt haar campussen

De Vrije Universiteit Brussel wordt gekenmerkt door zijn groene campussen die deel uitmaken van het groene netwerk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De Brussels Humanities, Sciences and Engineering Campus in Etterbeek werd ontworpen als een campus met uitgestrekte groene zones. Deze werden beplant met een grote verscheidenheid aan bomen. De Brussels Health Campus in Jette, gelegen vlakbij het Laarbeekbos, het Poelbos, de moerassen van Jette en Ganshoren en het Koning Boudewijnpark, werd aangeduid als Natura 2000-gebied. De vakgroep Biologie gebruikt de campus in haar onderwijs en wees op de bijzondere soortenrijkdom op de campus: ongeveer 150 soorten inheemse kruidachtige planten, 70 soorten bomen en struiken, 40 soorten vogels, 15 zoogdieren, 200 soorten paddenstoelen.

Het groenbeheer op de campus in Etterbeek gebeurt sinds 2015 zonder gebruik van pesticiden, in Jette sinds 2016. Dit is geen wettelijke vereiste, gezien de campus een privaat terrein is. Het beleid zorgt voor zeer diverse biotoop met meer bloeiende kruidachtige planten. Zo worden op de campus in Etterbeek sinds 2014 Bijenorchissen en de Breedbladige wespenorchis aangetroffen. Er leeft een grote kolonie zandbijen en nu ook nachtvlinders in de ruigere stukjes campus.

Rebecca Lefevere, duurzaamheidscoördinator aan de VUB:

“Ruige plekjes zijn overal nodig. Hierdoor kan de natuur zijn gang gaan. Zo een onbeheerde, rommelige stukjes zijn erg interessant, zeker in combinatie met beheerde zone's. Hoe meer bladmassa hoe beter voor allerlei diersoorten zoals de nachtvlinders die je vooral vindt in het bos."

In het campusmasterplan, in opmaak voor de site, staat dat het groen maximaal moet versterkt worden en vooral nooit mag verminderen. In het Brussel Ecologisch Netwerk staat de campus ook als ontwikkelingszone ingekleurd: site met een gemiddelde biologische waarde of een hoge potentiële biologische waarde die bijdraagt aan of de mogelijkheid heeft om bij te dragen aan het behoud of het herstel in een goede staat van instandhouding van de natuurlijke soorten en habitats van communautair en gewestelijk belang.

De complete soortenlijst en een foto-overzicht van het onderzoek op de campus aan de VUB staat op www.mottenvanger.be

Meer info over het duurzaamheidsbeleid van de Vrije Universiteit Brussel vind je op www.vub.ac.be/duurzaamheid/#beleid.

Rebecca Lefevere Duurzaamheidscoördinator, Vrije Universiteit Brussel
Sarah Jansssens Marketing & Communicatie, Vrije Universiteit Brussel