IJkingstoets vanaf dit jaar verplicht voor opleiding burgerlijk ingenieur

Vanaf 2018 moeten studenten die willen starten in de opleiding burgerlijk ingenieur en burgerlijk ingenieur-architect vooraf verplicht de ijkingstoets afleggen. Deze nieuwe maatregel geldt voor alle universiteiten in Vlaanderen. Het resultaat van de toets is niet bindend.

Om de slaagcijfers in het eerste jaar burgerlijk ingenieur te verbeteren, startten KU Leuven, de UGent en VUB in 2013 met de ijkingstoets. De toets geeft toekomstige studenten een goed beeld van hun wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden en kennis in verhouding tot het verwachte instapniveau van de bacheloropleiding. Zo helpt de toets bij de studiekeuze én kunnen studenten ontbrekende kennis en vaardigheden nog voor het begin van het academiejaar bijspijkeren waar nodig.

Deelname verplicht

Het succes van de ijkingstoets leidde tot een decretale beslissing om de toets vanaf 2018 verplicht te maken voor de opleidingen burgerlijk ingenieur en burgerlijk ingenieur-architect. Alleen wie heeft deelgenomen aan de ijkingstoets zal zich voor academiejaar 2018-2019 kunnen inschrijven voor deze opleidingen. De eerste ijkingstoets van dit jaar vindt plaats op 2 juli (inschrijven kan tot 8 juni) en de tweede editie is op 1 september (inschrijven kan tot 10 augustus).

“Doordat de ijkingstoets vanaf nu verplicht is, kennen alle studenten hun startcompetenties bij aanvang van de opleiding burgerlijk ingenieur of burgerlijk ingenieur-architect”, zegt professor Tinne De Laet. “Toekomstige studenten hoéven niet te slagen voor de toets. Wie niet slaagt is nog steeds welkom aan de universiteit, maar de universiteiten zullen studenten kunnen verplichten om deel te nemen aan een remediëringstraject. Zo worden hun kennis en vaardigheden van bij de start van het academiejaar bijgeschaafd en lopen ze geen nodeloze achterstand op.”

Tijdsdruk

Keerzijde van de medaille is dat studenten nu vroeger een studiekeuze moeten maken. Tot vorig jaar konden studenten wachten tot in september of oktober om bij de inschrijvingen hun keuze te maken. Wie dit jaar burgerlijk ingenieur of burgerlijk ingenieur-architect overweegt kan zich maar tot 10 augustus inschrijven voor de tweede en laatste editie van de ijkingstoets. “We merkten de voorbije jaren dat ongeveer 10% van de toekomstige studenten de ijkingstoets niet aflegde”, zegt professor De Laet. “We willen deze groep nu zeker aanmoedigen om tijdig na te denken over hun keuze, zodat ze zich nog kunnen inschrijven voor de toets en dus de opleiding.”

Net zoals de voorbije jaren organiseren nog 19 andere academische bacheloropleidingen een ijkingstoets. Het gaat dan bijvoorbeeld om wiskunde, chemie of handelsingenieur. Voor deze opleidingen is de ijkingstoets niet verplicht.

Contacten

professor Tinne De Laet