Iconisch VUB-rectoraatsgebouw krijgt windturbines op dak

Uitnodiging voor de persvoorstelling van het ‘win-windturbineproject’, met unieke dakwandeling op beschermd gebouw.

Deze week plaatsen studenten Industrieel Ingenieur van de VUB tijdelijk windturbines op het dak van het beschermde rectoraatsgebouw. U bent van harte uitgenodigd op de persvoorstelling van dat unieke ‘win-windturbineproject’ waarmee de universiteit fondsen wil werven voor de verhuizing van haar FabLab naar Usquare.brussels. Vicerector Innovatie en Valorisatiebeleid Hugo Thienpont geeft op donderdag 24 mei om 11.00 u tekst en uitleg over het project in een ‘FastiVal’-tent op het grasveld voor het rectoraatsgebouw in Etterbeek. Daarna neemt prof. Mark Runacres, voorzitter van de vakgroep Industriële ingenieurswetenschappen, u mee voor een uitzonderlijke rondleiding tussen de windturbines op het dak.

De windturbines op het dak van het rectoraatsgebouw zijn het werk van studenten uit de tweede bachelor Industriële ingenieurswetenschappen. Ze illustreren de unieke hands-on mentaliteit van de opleiding Industriële wetenschappen van de VUB, waarbij de theorie uit de colleges meteen in praktijk wordt gebracht.

In 1 jaar ontworpen en gebouwd
De turbines zijn door de studenten ontworpen in het FabLab van de universiteit, een van de grootste in België. In oktober 2017 kregen ze de opdracht om de turbines te bouwen. In april 2018 gebeurde de finale check van hun ontwerpen. Daaruit werden er enkele gekozen om op het dak te staan van het rectoraatsgebouw.

Met het opmerkelijke ‘win-windturbineproject’ wil de VUB Foundation fondsen werven voor de verhuizing van het FabLab. Dat bevindt zich nu nog op de Nijverheidskaai in Anderlecht, maar komt in de nabije toekomst naar Usquare.brussels, op de plaats van de voormalige rijkswachtkazernes in Etterbeek. Die worden door de VUB en de ULB omgebouwd tot een nieuwe universitaire wijk.

Toekomstgerichte opleiding
De turbines zijn een tekenend voorbeeld van de hoge en toekomstgerichte standaard van de projecten die de studenten Industriële ingenieurswetenschappen uitwerken tijdens hun opleiding. Ze zijn ontworpen om zo performant mogelijk duurzame energie op te wekken en schakelen zich in in de omvorming van steden als Brussel naar smart cities.

Uitzonderlijk event
Dat er windturbines op het dak van het rectoraatsgebouw komen te staan, is heel uitzonderlijk. Het door Renaat Braem ontworpen gebouw is immers geklasseerd als beschermd gebouw. Met zijn modernistische uiterlijk is het niet alleen de meest opvallende constructie op de VUB-campus in Etterbeek, maar ook een onvervalst landmark van heel Brussel. Begin mei werd het naar aanleiding van de Irisfeesten nog speciaal opengesteld voor begeleide bezoeken.

Groot LED-scherm
De windturbines zullen slechts een week lang op het dak van het rectoraatsgebouw prijken. Omdat ze van de grond af niet altijd even gemakkelijk te zien zijn, wordt een groot LED-scherm geplaatst nabij het gebouw.

Buurtbewoners en passanten worden via het scherm op de hoogte gebracht van het project en de verhuis van het FabLab naar kazernes aan de overkant van de straat. Op het scherm zullen ook geregeld updates worden getoond van het rendement van elke windturbine.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UITNODIGING VOOR DE PERSVOORSTELLING

U bent van harte welkom op de persvoorstelling van het win-windturbineproject. Die vindt plaats op donderdag 24 mei aanstaande, om 11 uur in een speciale ‘FestiVal’-tent op het grasveld voor het rectoraatsgebouw van de VUB in Etterbeek. Vicerector Innovatie en Valorisatiebeleid zal de inleiding geven en Mark Runacres, voorzitter van de vakgroep Industriële ingenieurswetenschappen, neemt u met plezier mee voor een uitzonderlijke rondleiding tussen de windturbines op het dak.

Meer info over het event: http://www.vub.ac.be/events/2018/win-windturbine-event

Mats Walschaers Fund Raising Officer VUB Foundation, Vrije Universiteit Brussel