VUB lanceert kinderuniversiteit: honderd kinderen voor één dag universiteitsstudent

Vrije Universiteit Brussel lanceert op dinsdag 8 mei de eerste editie van haar Kinderuniversiteit. Meer dan honderd kinderen uit het 5e en 6e leerjaar van Brusselse scholen brengen een dag door als een ‘echte’ student en dompelen zich onder in de wondere wereld van de wetenschap. Wij nodigen u graag uit om op deze kick-off van de kinderuniversiteit aanwezig te zijn. U krijgt de kans om zowel met de kinderen als de initiatiefnemers te spreken.

Met de Kinderuniversiteit wil VUB kinderen op jonge leeftijd laten ontdekken hoe fascinerend en leuk wetenschap kan zijn en de drempel tot hogere studies verlagen. Vroeg contact met wetenschap en onderzoek in hun onderwijstraject helpt om deze drempels te overwinnen. Jongeren in Brussel hebben een bovengemiddelde kans om voortijdig de schoolbanken te verlaten en werkloos te raken. Het initiatief geeft daarom voorrang aan Brusselse GOK-scholen.

Graag vernemen we of u aanwezig kunt zijn door een mail te sturen naar:

Sarah Leuridan
Project coördinator
T 02 629 22 78
M 0479/64 84 16

Meer informatie over het verloop van de dag en het programma:

De ‘studenten’ starten de dag in de hoofdaula waar ze de ‘baas’ van de universiteit ontmoeten; elke klas krijgt de kans om een vraag te stellen aan rector Caroline Pauwels. Het belooft een interview op kindermaat te worden.

Het programma bestaat uit een gevarieerd aanbod van workshops, zowel uit de natuur- als menswetenschappen. Bij het uitvoeren van de workshops en proefjes krijgen de leerlingen begeleiding van de VUB-doctoraatsstudenten en onderzoekers.

Lunchen doen de leerlingen in het studentenrestaurant, net als echte studenten, professoren en onderzoekers. Na een pittige dag vol workshops studeren de leerlingen af aan de kinderuniversiteit. De diploma’s worden uitgereikt door Ketnetheld Dempsey Hendrickx. Zoals het echte afgestudeerden betaamt, gooien de kinderen ter afsluiting hun diplomahoedje in de lucht.

09:30–09:45 Onthaal

09:45– 10:15 Welkomstwoordje en interview met rector Caroline Pauwels  (Aula Q – Roger Van Geen)

10:15–12:00 Workshop 1

12:00–13:00 Lunchpauze (studentenrestaurant)