Hommage aan moslimfeministe Fatima Mernissi

3 Vlaams-Marokkaanse auteurs en (slam)dichters

Op donderdag 29 november brengen Aya Sabi, Anissa Boujdaini en Yousra Benfquih in kunstencentrum BOZAR op hun eigen, creatieve wijze een ode aan de vooraanstaande Marokkaanse sociologe en schrijfster Fatima Mernissi. Host van de avond is journaliste Yasmina El Messaoudi. Fatoum zorgt voor de muzikale intermezzo’s. Het start om 20u00 in Studio.

Op 30 november 2015 overleed Fatima Mernissi. Fatima Mernissi was van groot belang in de ontwikkeling van het feminisme in de moslimwereld. Haar oeuvre verkent de relatie tussen macht, gender en islam en slaat bruggen tussen het Westen en de Arabische wereld.

‘Ze is geen uitzondering op de regel. Je bent of vertelster of heldin of allebei. Elke vrouw draagt een moeder, een moedertaal, de magie, rechtuit of manipulatief – het maakt niet uit – ze leert de macht te hebben over mannen die enkel de wapens en de wetten bezitten. Ze leert overleven. Ze weet dat ze haar plek niet krijgt, omdat ze gevreesd en bewonderd wordt, niet omdat ze geen plek verdient.’ – Aya Sabi

De Fatima Mernissi boekenkaravaan maakt deel uit van de Fatima Mernissi Leerstoel. Het project vindt haar inspiratie in de burgerkaravaan (caravane civique) die Fatima Mernissi oprichtte om kansarme burgers te versterken in hun ontwikkeling en burgerschap.

De Fatima Mernissi boekenkaravaan wil door middel van literatuur Brusselse jongeren kennis laten maken met een artistieke en maatschappelijk relevante discipline en hen inspireren door hen in dialoog te laten gaan met verschillende auteurs en (slam)dichters, in het bijzonder Vlaams-Marokkaanse auteurs.

PROGRAMMA

20:00 : Verwelkoming door Iman Lechkar, leerstoelhouder van de Fatima Mernissi Leerstoel

20:15 : Yousra Benfquih

20:30 : Muzikaal intermezzo door Fatoum

20:45 : Aya Sabi

21:00 : Muzikaal intermezzo door Fatoum

21:15 : Anissa Boujdaini

21:30 : Receptie

Yousra Benfquih is columniste, slamdichter (winnares van Naft voor Woord 2017) en mensenrechtenjuriste. Ze werkt momenteel aan de Universiteit Antwerpen aan een doctoraat over diversiteit in het onderwijs.

Anissa Boujdaini is één van de eerste slamdichters die op de auteurslijst van het Vlaams Fonds voor de Letteren opgenomen werd. Naast zelf op het podium te staan, begeleidt Anissa jonge artiesten, geeft ze lezingen en schrijft ze maandelijks een column voor kunst -en cultuurmagazine rekto:verso.

Aya Sabi is columniste. Haar debuut 'Verkruimeld Land' verscheen in 2017. Sabi schrijft over recht en onrecht, leven en dood, kunst en cultuur, ver en dichtbij, oorlog en vrede.

Fatoum, geboren in het Rifgebergte in het noorden van Marokko, componeert muziek in haar moedertaal, het Amazigh. Tussen ballingschap en vrijheid, Brussel en de Middellandse Zee, bezingt Fatoum de aarde, de wind en de vrouw...

PRAKTISCHE INFO

Sicco Wittermans Persrelaties, Vrije Universiteit Brussel