Herinnering: Opening onderzoekscentrum cryo-elektronenmicroscoop

Europese primeur, tweede in de wereld

We willen u graag herinneren aan de ingebruikname van de cryo-elektronenmicroscoop, een Europese primeur van de VUB en de VIB. Woensdagmiddag 19 september is de officiele ceremonie met kopstukken als minister Philippe Muyters, rector Caroline Pauwels en als klap op de vuurpijl nobelprijswinnaar Richard Henderson. Maar 's ochtends kunt u al een preview krijgen van de wetenschappers aan de knoppen: Jan Steyaert, Han Remaut en Rouslan Efremov. Dankzij deze unieke microscoop schiet de kans op succesvolle farmaceutische ontdekkingen de hoogte in en wordt de ontwikkelingstijd voor nieuwe medicijnen heel wat korter.

Het officiele programma is in de namiddag in het Engels:

16:00 - 16:05 | Welcome by Jan Steyaert, VIB-VUB Center for Structural Biology

16:05 - 16:35 | BECM Inaugural Lecture by Richard Henderson, LMB-MRC

16:35 - 16:40 | Jo Bury, Managing Director VIB

16:40 - 16:45 | Caroline Pauwels, Rector VUB

16:45 - 16:50 | Philippe Muyters, Flemish Minister for Work, Economy, Innovation and Sport

16:50 - 16:55 | Acknowledgements by Rouslan Efremov, VIB-VUB Center for Structural Biology

17:00 - 17:15 | Ribbon cutting ceremony at the BECM facility

17:15 - .. | Reception and barbecue

Maar wij bieden u als pers graag 's ochtends al een preview van de officiële ingebruikname van de cryo-elektronenmicroscoop van het VIB-VUB Biological Electron Cryogenic Microscopy center (BCEM). U krijgt een exclusieve voorstelling te zien van de voor Europa unieke microscoop, die de bouwstenen van het menselijk lichaam met atomaire precisie in beeld brengt.

Op woensdag 19 september om 11 uur opent het nieuwe onderzoekslab waarin de cryo-elektronenmicroscoop is ondergebracht voor de media. Het is ondergebracht in de voormalige studentenkoten midden op de campus in Etterbeek. De exacte locatie vindt u op de bijgaande plattegrond. Met de vestiging van de microscoop werkt het Biological Electron Cryogenic Microscopy center verder aan zijn toonaangevende positie in structuur-functie onderzoek wereldwijd. Door zijn unieke karakter zal de cryo-microscoop 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 in gebruik zijn.

U ziet er als eerste de microscoop aan het werk onder begeleiding van professoren Jan Steyaert, Han Remaut en Rouslan Efremov.

De officiële inauguratie vindt eveneens plaats op woensdag 19 september om 16u in het bijzijn van 300 genodigden, waaronder Minister Muyters, bevoegd voor Innovatie  en Professor  Richard Henderson (MRC, Cambridge UK), Nobelprijs Chemie 2017 voor ‘developing cryo-electron microscopy for the high-resolution structure determination of biomolecules in solution’.

Gelieve uw aanwezigheid voor het persmoment en/of de officiële inauguratie te bevestigen voor dinsdag 18 oktober via een e-mail naar [email protected]

Meer over het BECM

Het Biological Electron Cryogenic Microscopy center (BCEM) is onderdeel van het VIB-VUB-centrum voor Structurele Biologie, dat wereldwijd vermaard is voor haar onderzoek naar de structuur en functie van eiwitten. Levende wezens van mens tot bacterie zijn opgebouwd uit duizenden verschillende eiwitten die elk instaan voor een andere functie in de cel. Deze eiwitten zorgen dat de cel naar behoren functioneert en zijn tevens het doelwit van medicatie wanneer het fout loopt tijdens ziekte. De nieuwe microscoop laat het Brussels centrum nu toe om deze eiwitten en hun onderlinge interacties te bestuderen met ongekende precisie. Het toestel is zo uniek dat ook andere Universiteiten én biotech bedrijven in de rij staan om er metingen op te doen.