Help de VUB Oekraïne helpen

#PEACEFORUKRAINE #DeWereldHeeftJeNodig

Velen zijn solidair met de slachtoffers in de oorlog in Oekraïne. Samen verafschuwen we het leed, het menselijke en materiële verlies door dit conflict. De VUB benadrukt haar steun aan de studenten en de academische medewerkers of partners uit Oekraïne en Rusland, die slachtoffer zijn van dit conflict. Als Engaged Univerisity zijn er intern hulpacties ondernomen, andere zijn in volle ontwikkeling. Maar veel VUB'ers zetten ook buiten de campusmuren initiatieven op. Vicerector Internationalisering Romain Meeusen: “Hoe hartverscheurend de oorlog in de Oekraïne, zo hartverwarmend zijn de open armen waarmee de slachtoffers in Europa worden ontvangen. Mensen stellen hun huis gastvrij open. Als VUB willen we ook ons steentje bijdragen.”

Alle initiatieven vind je hier: www.vub.be/dewereldheeftjenodig/peace#peaceforukraine

Boterhammenactie studenten

Tienduizenden Oekraïense vluchtelingen bevinden zich al in België, en hun aantal neemt dagelijks toe. Als eerste stap moeten zij zich aanmelden in het registratiecentrum aan de Heizel in Brussel. De rijen zijn daar erg lang zijn en de mensen – vaak met kinderen - moeten dagelijks 7 tot 10 uur in de rij staan zonder de garantie te hebben dat ze die dag een kans krijgen om zich te registreren. Vrijwilligers dragen hun steentje bij door voedsel en water te brengen, maar er is nooit genoeg.

Daarom besloot VUB-student Daria Ezerina om een boterhammenactie op te zetten op de campus van de VUB. Samen met medestudenten maken zij in de 'Social room' boterhammenpakketten klaar die naar de Oekraïense vluchtelingen in de wachtrij worden gebracht.

Contact: Daria Ezerina, [email protected]

www.vub.be/nieuws/2022/03/11/boterhammenactie-peaceforukraine

Studentenkring Solvay zamelt in

De Solvay Kring wil haar solidariteit betuigen met de Oekraïners. “Gezien de zeer spijtige en hartverscheurende situatie in Oekraïne willen we solidariteit betuigen vanuit de Solvay Kring door een donatie-inzamelmoment te organiseren.” Alle donaties worden daarna naar een van de inzamelpunten van de Oekraïense ambassade gebracht.

Wetenschappers steunen Oekraïense collega’s

Dit initiatief gaat wereldwijd met één doel op sociale media rond: als universitaire community zetten wetenschappers de deuren open voor hun Oekraïense collega's. #ScienceforUkraine is een database met allerlei hulpaanbieden uit de academische wereld.

• Onderdak in een slaapzaal of gastenverblijven van een instelling
  • Studiebeurs/stipendium
  • Onderzoeksbezoek
  • Deeltijds/voltijds werk
  • Steun voor meereizende familieleden
  • Kantoorruimte
  • Computer met internettoegang
  • Toegang tot bibliotheek en/of lab faciliteiten

www.vub.be/nieuws/2022/03/16/voeg-jouw-onderzoeksposities-toe-aan-scienceforukraine

Lezing over hedendaagse kunst uit Oekraïne

Een lezing over de hedendaagse kunst in Oekraïne, jaren 1990-2020. Met Tatiana Kochubinska, als curator en onderzoeker uit Kyiv in Oekraïne en Anna Smolak, als onafhankelijk curator uit Krakau in Polen.

De artistieke gemeenschap die ontstond na de Oranje Revolutie is actief op vele terreinen van het sociale leven in Oekraïne. Collectieven, educatieve platforms en feministische organisaties zijn slechts enkele van de progressieve initiatieven die vorm hebben gegeven aan het artistieke landschap van het huidige Oekraïne. De Russische invasie in Oekraïne, die begon op 24 februari 2022, heeft deze processen wreed verstoord.

De lezing vindt plaats op 23 maart van 17:00u tot 19:00u in Aula I-0.01 gelegen op de VUB Brussel Humanities, Sciences & Engineering Campus en maakt deel uit van de cursus “Kunst in een geglobaliseerde wereld” door Prof. Dr. Hans Maria De Wolf, waarin de focus gericht is op alle mogelijke perifere kunstwerelden.

www.vub.be/events/2022/countdown-on-contemporary-art-in-ukraine-1990s-2020s-0

Benefietconcert VUB-orkest

Op drie april geeft het VUB-orkest een benefietconcert voor Oekraïne onder het motto ‘allegro con a animali’. De opbrengst komt ten goede van het Caroline Pauwels Noodfonds, dat studenten die slachtoffers van de oorlog zijn hulp biedt.

Het programma is een potpourri van diergeluiden:

• Die Fledermaus Overture – J. Strauss II
  • Hoornconcerto op. 91, Allegro – R. Glière solist: Stéphane Pflieger (hoorn)
  • De hut op kippenpoten – M. Moussorgsky
  • Chicken Run – J. Powell
  • Grand Canyon of the Colorado River – D. Brossé
  • Philadelphia Ouverture – D. Brossé
  • Dances With Wolves – J. Barry
  • Slava! A political overture – L. Bernstein

www.vub.be/events/2022/vub-orkest-benefietconcert-voor-oekraine-allegro-con-a-animali

Oekraïnedebat

Op 17 maart vond het Oekraïnedebat op de VUB plaats. Experten zoals Alexander Mattelaer, Jonathan Holslag en Olesya Tkacheva gaven in het panelgesprek hun visie en verklaring voor de huidige stand van zaken. Hun jarenlange expertise en ervaring zorgde bij de studenten, academici en burgers voor een wetenschappelijk onderbouwde duiding.

Vicerector Internationalisering van de VUB Romain Meeusen: “Zoals overal in België stellen ook VUB-ers onbaatzuchtig hun huis ter beschikking om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Op de campus zijn we druk bezig de komst van Oekraïense studenten voor te bereiden. Bij het Student Refugee Programme komen de vragen al binnen. We verwachten dat het aantal snel zal groeien. Gelukkig hebben we ervaring door de Syrië-crisis, waardoor we weten hoe we gevluchte studenten moeten opvangen.”

Het debat is hier integraal te bekijken: https://youtu.be/tuKRhlds87s. Foto's van het debat en de deelnemers zijn bij de persrelaties van de VUB verkrijgbaar.

www.vub.be/events/2022/peaceforukraine-paneldebat

Sicco Wittermans