Geneeskundestudenten VUB maken zich op voor Witte Jassenceremonie

Mijlpaal in zicht voor studenten 1e master

Woensdag 14 december 2022 - Voor de studenten van de eerste master Geneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel wordt zaterdag 17 december een dag om in te kaderen. Tijdens de traditionele Witte Jassenceremonie krijgen ze hun felbegeerde witte doktersjas overhandigd met bijhorende badge van het UZ Brussel. De ceremonie markeert de overgang van de voornamelijk theoretische lessen naar de echte medische praktijk in het ziekenhuis. Een belangrijke stap met veel verantwoordelijkheid waar de studenten halsreikend naar uitkijken.

Vanaf het tweede semester zullen de studenten van de eerste master Geneeskunde het overgrote deel van hun opleiding in het ziekenhuis doorbrengen, midden in de medische praktijk. Deze stap, die uiteraard gepaard gaat met een bijzondere verantwoordelijkheid, wordt aan de VUB traditioneel gevierd met een Witte Jassenceremonie in het bijzijn van ouders en partners.

Bij de studenten zijn de verwachtingen alvast hoog gespannen. Lauren Cools ervaart het zo: “Het is een mooie dag omdat het een mijlpaal is; de omschakeling van puur theorie naar praktijk; iedereen kijkt daar echt naar uit”.

“Heel het kot kijkt ernaar uit”, vult Vincent Mingneau aan: “Het wordt nu écht, je gaat met patiënten bezig zijn en praktisch werken. Je bent daar wel op voorbereid, maar nu ga je die kennis echt kunnen toepassen en dat vind ik geweldig”.

Ook Ana Potvlieghe heeft de blik al op het 2de semester gericht: “We zijn er klaar voor en we hebben er vooral heel veel zin om patiënten te gaan zien”.

Geneeskundestudenten Vincent Migneau en Ana Potvlieghe

Geneeskundestudenten beginnen aan de VUB overigens vroeger aan hun klinische stages dan hun collega’s. Door meer en meer gevarieerde stages aan te bieden, wil de VUB de studenten alle kansen bieden om te ontdekken waar hun interesses écht liggen en waar hun kwaliteiten maximaal aan bod komen.

Uitzonderlijk vindt deze editie plaats in een bijzondere en symbolische locatie; de ruwbouw van het nieuwe medisch-technisch blok van het UZ Brussel. De studenten in opleiding zullen over enkele jaren bij de eersten zijn om in dit hoogtechnologisch gebouw aan de slag te gaan.

Meer info vind je op wittejassenceremonie.be.

Praktische informatie

Ontvangst vanaf 13u45 in Gebouw A (hoofdingang) van de VUB Health Campus, Laarbeeklaan 103 in Jette. Einde event (met groepsfoto) omstreeks 15u15.

Wil je er graag bij zijn op zaterdag 17 december? Neem dan contact op met Dirk Wouters (0476 22 57 86).

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact