FTI Brussel slaat de brug tussen technologie en samenleving: “Samen creëren we een ambitieuze, toekomstgerichte gemeenschap vol tastbare vooruitgang”.

Het Flanders Technology and Innovation (FTI) deelfestival in en rond Brussel, georganiseerd door de Vrije Universiteit Brussel, biedt een hele week boeiende lezingen en interactieve activiteiten voor een breed publiek. Van 15 tot en met 22 maart kan je op in totaal zes locaties terecht voor je wildste wetenschapsavonturen.

Story image

Op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 maart kan je terecht in Gooik om alles te weten te komen over fotonica of lichttechnologie in het VUB Photonics Innovation Center (B-PHOT). Ontdek er de grenzeloze mogelijkheden van lichttechnologie, neem deel aan STEM workshops en bezoek onze hightech labo’s. Op zondag 17 en maandag 18 maart kan je terecht in het Green Energy Park in Zellik, waar je onder andere het Smart Village Lab, een proeftuin voor de ontwikkeling van een slimme, duurzame en energie-efficiënte woonwijk kan ontdekken. Ook het Nexus Data Center in opbouw waar de Vlaamse supercomputer zal gehuisvest worden, kan bezocht worden. Tevens op zondag 17 maart kan je op een boogscheut van het Green Energy Park en het Smart Village Lab in Zellik op de VUB-campus in Jette op innovatie-ontdekkingstocht in het UZ Brussel. Het is dan Dag van de Zorg, en experten van het UZ Brussel nemen je mee achter de schermen en tonen hoe innovaties zoals de High Tech Ambulance van de Spoedgevallendienst tot de productie van radiofarmaca voor de diagnose en behandeling van ziekte, de zorg van vandaag en morgen beter maken. Op woensdag 20 maart staan de deuren van campus Etterbeek open voor scholen (voormiddag) en individuen (namiddag). Bezoekers worden middels workshops, demo’s en rondleidingen ​ ondergedompeld in wetenschappelijke innovaties in Artificiële Intelligentie, robotica, elektrische voertuigen, kankeronderzoek, materiaalwetenschappen en meer. ’s Avonds ben je welkom op een visionaire afterwork met techpioniers in Usquare vlakbij de campus. Op donderdag 21 maart gaat de Kinderuniversiteit door, en kunnen leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar een dag door brengen op onze campus in Etterbeek als echte studenten. In het centrum van Brussel, organiseren FARI - AI for the Common Good Institute en HOST (House Of Sustainable Transitions) op donderdag 21 en vrijdag 22 maart respectievelijk een Hackaton over AI en mobiliteit, en als afsluiter een Summit over Artificiële Intelligentie en data in Publieke Administraties.

Kortom, een tjokvol programma met tal van wetenschappelijke en technologische innovaties die een positieve kijk op de toekomst beloven. Laat je inspireren op https://www.ftibrussel.be/fti-brussel.

Lees ook de interviews met vicerector onderzoek en innovatie Hugo Thienpont en Professor duurzame mobiliteit Cathy Macharis.

Inschrijvingen, volledig programma en meer info: Programma - FTI Brussel

Over VUB: De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

www.vub.be

Over FTI: FTI staat voor Flanders Technology & Innovation. Een nieuw, wervend maatschappelijk project waarmee de Vlaamse regering onze regio wil wapenen voor de toekomst. FTI wil mensen en kennis verbinden om innovaties te creëren die onze concurrentiekracht en het welzijn van de samenleving op een duurzame manier versterken. FTI ontwikkelt een traject vol initiatieven om technologie & Innovatie in Vlaanderen in de etalage te zetten, STEM-opleidingen te promoten en burgers aan een job te helpen in de verschillende beleidsdomeinen.

FTI zet concrete, doelgerichte projecten op om de uitdagingen van morgen nu al op te lossen, zoals onder meer de allereerste Open Technologie & Innovatiedag. FTI is een samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en de privésector. Zes officiële partners ondersteunen het project: Hangar K, Wintercircus, Scale-ups.eu, Leuven Mindgate, VITO & VUB.

Meer info op fti.events

Contact: