EUTOPIA kondigt de benoeming aan van van Mattia Bellotti als nieuwe secretaris-generaal

VUB maakt deel uit van Eutopia

Dinsdag 28 februari 2023 - De Europese alliantie EUTOPIA kondigt de benoeming aan van Mattia Bellotti als haar nieuwe secretaris-generaal, met ingang van 1 maart 2023. Als coördinator van de alliantie zal Bellotti leiding geven aan de inspanningen van EUTOPIA om nauwere samenwerking en integratie tussen haar partneruniversiteiten te bevorderen en hun gezamenlijke werkzaamheden in tien landen te ondersteunen. Bellotti brengt een schat aan ervaring en kennis van Europese zaken mee en zal ervoor zorgen dat EUTOPIA het voortouw blijft nemen bij het vormgeven van de toekomst van het Europees Universitair Initiatief, door nauw samen te werken met de tien aangesloten universiteiten, de Europese Commissie en andere belangrijke belanghebbenden om de meest urgente uitdagingen van het Europees Universitair Initiatief aan te pakken.

"We zijn verheugd Mattia Bellotti als onze nieuwe secretaris-generaal bij de Europese Alliantie EUTOPIA te mogen verwelkomen", aldus Tiziana Lipiello, voorzitter van de Europese Alliantie EUTOPIA en rector van de Universiteit van Venetië Ca' Foscari. "Met zijn ervaring en grondige kennis van de Europese ruimte voor hoger onderwijs zijn wij ervan overtuigd dat hij het leiderschap en de visie zal bieden die nodig zijn om EUTOPIA te helpen haar doelstellingen te bereiken."

Bellotti's benoeming komt op het moment dat de organisatie blijft werken aan een grotere integratie tussen haar partners tijdens de nieuwe fase, die wordt gedefinieerd door het project EUTOPIA MORE (2022-2026). In zijn nieuwe rol zal Bellotti essentieel zijn om deze inspanningen voort te zetten en te bevestigen dat EUTOPIA een invloedrijke stem blijft voor de Europese Commissie en op het wereldtoneel.

"Ik ben vereerd en verheugd dat ik als nieuwe secretaris-generaal van EUTOPIA European University Alliance aan de slag mag", aldus Bellotti. "Ik ben erg enthousiast over de reis die voor me ligt en ik kijk ernaar uit om contact te leggen met de teams van elke partneruniversiteit. In deze ambitieuze alliantie zal samenwerking centraal staan in ons streven naar een mooie toekomst voor EUTOPIA".

Met de benoeming van Bellotti is de Europese alliantie EUTOPIA goed gepositioneerd om haar inspanningen voor meer samenwerking tussen haar leden voort te zetten en het voortouw te nemen bij het vormgeven van een origineel model voor de toekomstige Europese universiteit.

Over Mattia Bellotti

Story image

Mattia Bellotti is een Europese enthousiasteling en een ervaren professional met een diverse achtergrond in techniek, onderzoek en hoger onderwijs. Hij behaalde bachelor- en masterdiploma's aan de Politecnico di Milano, Italië, en een doctoraat in ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven, België.

Bellotti begon zijn carrière als onderzoeker aan de KU Leuven, waar hij baanbrekend onderzoek deed op het gebied van Manufacturing Engineering als onderdeel van twee door de EU gefinancierde projecten. Later trad hij in dienst bij EIT Digital, een van de kennis- en innovatiegemeenschappen van het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT). Bij EIT Digital coördineerde Bellotti de EIT Digital Doctoral School en droeg hij bij aan verschillende pan-Europese programma's voor hoger onderwijs, waaronder de EIT Digital Master School en het HEI Initiative: Innovation Capacity Building for Higher Education.

Bellotti's werk bij EIT Digital omvatte ook de coördinatie van de activiteiten van de EIT Digital Entrepreneurial Academy en de deelname van de Academy aan relevante onderwijs- en innovatieprogramma's van de Europese Commissie, zoals het Digital Europe Programme. Hiermee hielp Bellotti innovatie en ondernemerschap in heel Europa te bevorderen en de capaciteit van instellingen voor hoger onderwijs op te bouwen om de uitdagingen van het digitale tijdperk aan te gaan.

Bellotti heeft in verschillende Europese landen gewoond, waaronder Ostrava in Tsjechië en Londen in het Verenigd Koninkrijk. Momenteel woont hij in Brussel, België.

Over Eutopia

EUTOPIA European University Alliance verenigt tien Europese universiteiten die tegen 2030 een open, multiculturele, geconfedereerde operatie van onderling verbonden campussen willen worden. EUTOPIA behoort tot de 20 projecten die tweemaal door de Europese Commissie zijn gefinancierd (2019 & 2022) om de samenwerking tussen universiteiten te verdiepen.

EUTOPIA staat voor: Academische vrijheid op zoek naar de waarheid; Uitmuntendheid als doel van onze onderwijs-, onderzoeks- en innovatiemodellen; Duurzame, verantwoordelijke en ethische houding ten opzichte van de planeet; Samenwerking en openheid.

EUTOPIA betekent 300.000 studenten, 45.500 personeelsleden, 23.700 academici, 874 onderzoekseenheden en 139 faculteiten in tien Europese landen.

EUTOPIA: 10 Europese universiteiten...

• Babeș-Bolyai University, Cluj-Napoca, Roemenië
  • Vrije Universiteit Brussel, België