Europese Universiteit EUTOPIA en Times Higher Education organiseren onderwijsconferentie in kader van UNESCO’s WHEC2022

THE Europe Universities Summit – 16-17 May 2022 – Barcelona, Spain

De wereld staat voor grote uitdagingen, zoals klimaatverandering, digitale transformatie, de pandemie en migratie. De samenwerking tussen verschillende universiteiten is cruciaal om als  schakel tussen onderwijs, onderzoek en innovatie deze uitdagingen mee aan te gaan. EUTOPIA en het gerenommeerd Brits wetenschappelijk platform Times Higher Education kaarten deze uitdagingen waar het hoger onderwijs voor staat aan tijdens de Europese universiteitstop Alliances for the future: bridging education across Europe, op 16 en 17 mei in Barcelona. Decaan Luc Soete is een van de keynote speakers.

De conferentie spitst zich toe op de creatie van een Europese universiteitsstrategie en maakt deel uit van de tienjaarlijkse UNESCO wereldconferentie over hoger onderwijs. Twee dagen lang gaan verscheidene vooraanstaande sprekers uit de onderwijswereld in op de belangrijkste vragen over de opbouw van het Europees systeem voor hoger onderwijs.

Luc Soete, decaan van de Brussels School of Governance: “Tijdens een panelgesprek ga ik met collega’s na hoe de Europese Universiteit een bijdrage kan leveren aan de Green New Deal en hoe het de ontwikkelingsdoelstellingen op vlak van duurzaamheid kan steunen”.

De conferentie wordt georganiseerd door EUTOPIA-partner Universiteit Pompeu Fabra.

Jan Danckaert, vicerector onderwijs en rector ad interim van de VUB:“Initiatieven zoals deze conferentie zijn essentieel om inzicht te krijgen in het snel wijzigende Europees hoger onderwijs landschap. Als Urban Engaged University is de VUB partner in een sterke alliantie van 10 universiteiten, EUTOPIA, waarin strategieën inzake onderwijs, onderzoek en maatschappelijke impact gedeeld worden om onze universiteiten meer slagkrachtig te maken. Zo dragen we bij tot de versterking van de Europese waarden en de realisatie van de dubbele Europese transitie naar klimaatneutraliteit en digitaal leiderschap.

De Europese Universiteit

De Europese Universiteit is een initiatief van de Europese Commissie om een Europese ruimte voor hoger onderwijs op te richten waarmee de lidstaten kunnen reageren op de snelle veranderingen in het Europees hoger onderwijs landschap. Het doel van deze transnationale allianties is om de krachten te bundelen en het internationaal concurrentievermogen te verbeteren. Europese Universiteiten maken onderlinge uitwisselingen in onderwijs en onderzoek veel makkelijker. Studenten kunnen bijvoorbeeld een diploma behalen bestaande uit opleidingsonderdelen uit verschillende landen. Momenteel zijn er 41 partnerschappen, die elk uit vijf tot elf universiteiten bestaan, waaronder ook EUTOPIA. EUTOPIA werd juni 2019 een Europese Universiteit.

EUTOPIA

EUTOPIA is een ambitieuze alliantie van 10 gelijkgestemde universiteiten die bereid zijn zichzelf opnieuw uit te vinden: de Babeș-Bolyai Universiteit in Cluj-Napoca (Roemenië), de Vrije Universiteit Brussel (België), CY Cergy Paris Université (Frankrijk), de Ca’Foscari Universiteit in Venetië (Italië), de Technische Universität Dresden (Duitsland), de Göteborg Universiteit (Zweden), de Universiteit van Ljubljana (Slovenië), de NOVA-universiteit in Lissabon (Portugal), de Universiteit Pompeu-Fabra in Barcelona (Spanje) en de University of Warwick (Verenigd Koninkrijk). Deze tien pioniers slaan de handen in elkaar om dé universiteit van de toekomst vorm te geven.

Elke universiteit heeft verschillende campussen die diep geworteld zijn in hun omgeving. Ze hebben nauwe relaties aangeknoopt met hun gemeenschappen, de institutionele structuren en de lokale bedrijven. De missie van EUTOPIA bestaat erin een unieke en gewaagde langetermijnalliantie te scheppen van transformatieve en geëngageerde instellingen. Studenten, onderzoekers en personeel van EUTOPIA werken samen aan een nieuw academisch model dat een weergave is van een open een verenigd Europa, dat zijn burgers en het milieu respecteert.

Meer info:

Lize De Potter