Europese universiteit EUTOPIA dringt aan op meer internationale politieke druk voor vrijlating dr. Djalali

Vandaag is Internationale Dag van de Mensenrechten

De EUTOPIA Alliantie zet mee haar schouders onder de acties die de Vrije Universiteit Brussel voert om haar gastprofessor dr. Ahmadreza Djalali uit de Iraanse gevangenis te halen, waar hij al sinds 2016 zit. EUTOPIA is een alliantie bestaande uit de zes universiteiten University of Gothenburg, CY Cergy Paris Université, Universitat Pompeu Fabra Barcelona, University of Warwick, University of Ljubljana en de VUB. EUTOPIA werd in 2019 door de Europese Commissie officieel erkend  als Europese Universiteit.

Concreet sturen de universiteiten een gezamenlijke statement naar de Iraanse ambassades in hun land - zijnde Zweden, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en Slovenië - waarin ze de Iraanse overheid vragen om de zaak van Djalali te herbekijken en hem vrij te laten. Ze sturen het ook naar hun respectievelijke regeringen en de EU, met de dringende vraag om de politieke en diplomatieke inspanningen voor de vrijlating van dr. Djalali te blijven volhouden. De universiteiten roepen verder hun community op om de #SaveAhmadreza -campagne van Amnesty International actief te ondersteunen.

"Een van de kernwaarden van EUTOPIA is dat zij haar studenten en personeel wil voorbereiden om Europese burgers te zijn, die zorgzaam handelen met het oog op de toekomst van onze planeet en de mensheid. Het verschrikkelijke lot van professor Djalali is dan ook een bedreiging voor alles waar EUTOPIA voor staat: academische vrijheid, mensenrechten en menselijke waardigheid. Wij zijn dus enorm blij, dat we op de steun van ons netwerk kunnen rekenen, om zijn vrijlating te blijven eisen," zegt rector Caroline Pauwels

EUTOPIA standpunt

EUTOPIA UNIVERSITY ALLIANCE URGES THE IRANIAN GOVERNMENT TO RELEASE DR AHMADREZA DJALALI FROM HIS IMPRISONMENT, DEATH SENTENCE AND IMMINENT EXECUTION

The EUTOPIA alliance and its six-member universities: CY Cergy Paris Université, Universitat Pompeu Fabra, University of Gothenburg, Univerza v Ljubljani, the University of Warwick and Vrije Universiteit Brussel (VUB), call on the Iranian government to act urgently to release Swedish citizen, VUB guest lecturer Dr Ahmadreza Djalali from his imprisonment and death sentence.

The EUTOPIA Alliance welcomes the Iranian government’s recent release from prison of the University of Melbourne academic Dr Kylie Moore-Gilbert and asks that the same clemency be applied to Dr Ahmadreza Djalali.

Dr Djalali is attached to VUB and the Università Degli Studi del Piemonte Orientale in Italy as a guest lecturer, and an alumnus of the Karolinska Institutet in Sweden.  We ask the Iranian government to review his case urgently, and to act with mercy and a respect for academic freedom by releasing him from his charges and the risk of imminent execution.

Our Alliance asks the Belgian, French, Spanish, Slovenian, Swedish, UK and European authorities to support actively our appeal to the Iranian government and to press for the immediate release of Dr Djalali through all diplomatic and political channels. We thank all of the political leaders and diplomats, and many colleagues and volunteers, who are already actively pressing for Dr Djalali’s release.

Eva Wiberg, Vice-Chancellor, University of Gothenburg, Chair EUTOPIA alliance

François Germinet, President, CY Cergy Paris Université

Caroline Pauwels, Rector, Vrije Universiteit Brussel

Igor Papič, Rector, Univerza v Ljubljani