Europees universiteitsproject “EUTOPIA” van VUB en partners officieel van start

Vandaag wordt het officiële startschot gegeven voor de uitbouw van de Europese Universiteit ‘EUTOPIA’. Hiermee willen de VUB, the University of Gothenburg, CY Cergy Paris Université, The Pompeu Fabra University Barcelona, the University of Warwick en the University of Ljubljana samen een Europese onderwijs- en onderzoeksgemeenschap oprichten over de landsgrenzen heen voor studenten, docenten en wetenschappers. Om die doelstelling te realiseren, zullen de partners de komende jaren verschillende initiatieven nemen zoals gedeelde opleidingen en onderzoeksprojecten.

Het pilootproject tot Europese Universiteit werd eerder dit jaar voorgesteld aan de Europese Commissie na een oproep vanuit de Europese politiek tot meer samenwerking tussen onderwijsinstellingen. Deze zomer kende Europa een subsidie van 5 miljoen euro toe aan EUTOPIA via het Eramus+-programma.

Dankzij deze kapitaalinjectie kunnen de initiatiefnemers hun plannen nu concretiseren door onder meer onderling nieuwe samenwerkingen aan te gaan of bestaande samenwerkingen verder uit te breiden. Zo starten de VUB en Warwick University vanaf volgend jaar met de gedeelde masteropleiding “European Integration”. Studenten volgen daarbij een jaar les aan iedere unief en ontvangen na hun opleiding een diploma van de Vrije Universiteit Brussel en de universiteit in Warwick. Daarnaast wordt ook voor meer doctorandi mogelijk om hun doctoraatsonderzoek aan twee van de partneruniversiteiten te voeren.

“Ik ben trots dat de de Vrije Universiteit Brussel samen met vijf andere ambitieuze Europese universiteiten van de EUTOPIA-alliantie door de Europese Commissie werd geselecteerd als één van de tien pilootprojecten voor het uitbouwen van een ‘Europese universiteit’. Ons gezamenlijk doel is om een Europese gemeenschappelijke leergemeenschap en kennisgemeenschap te creëren die onze universiteiten omvormt tot zogenaamde ‘living labs’ voor onderwijs, onderzoek en innovatie. Door middel van open science en open onderwijs creëren we met EUTOPIA een gezamenlijke 'multiversiteit' met een sterke meertalige, multidisciplinaire en multiculturele onderzoeks- en onderwijsagenda.” aldus Caroline Pauwels.

EUTOPIA verenigt meer dan 165.000 studenten en 30.000 personeelsleden in zes landen, met 90.000 internationale alumni die verbonden zijn met de aangesloten universiteiten. De universiteiten van EUTOPIA beschikken samen over onderzoekscentra in 760 kennisgebieden. Meer info op: http://vubtoday.be/en/content/eutopia-building-european-university-erasmus-project-commences

Luk Van Langenhove
Luk Van Langenhove Opdrachthouder voor Internationale instituten en netwerken, Vrije Universiteit Brussel
Luk Van Langenhove